Linus
    Hej! Jag funderar på att söka till sjuksköterskeutbildningen.

    Kan jag söka in med mina betyg eller behöver jag komplettera dem på komvux? Vad har jag för alternativ?

    Kan ni snälla hjälpa mig ?

    Mvh Linus

    Urval: betyg (60%) högskoleprov (40%)

    Grundläggande behörighet: Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A14/16)

    Mina slutbetyg från gymnasiet: Jag är godkänd i matematik 1b, övriga mattekurser icke godkänt. Jag är godkänd i naturkunskap 1b, samhällskunskap 1b betyg D, samhällskunskap 2 godkänd.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, du behöver skaffa dig godkända betyg i Matematik 2 och i Naturkunskap 2.

    Du har godkända betyg i lägre kurser inom de ämnena - men du behöver godkända betyg i Högre kurser.
    Lägsta behörighetsgivande kurs inom matte är matematik 2a.

    Inom Naturkunskap behöver du godkänt betyg i Nk2.
    Matematik 2 & Nk2 är kurser som kan läsas på fem veckor på heltid, varje kurs; sammanlagt 10 veckors heltidsstudier, om man endast läser de 2 kurser.
    Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Vänligen
    Juia syv