Christina
    Hej! Jag går i ettan på gymnasiet och jag trivs väldigt bra! Jag har fått veta att jag måste åka till ett annat land och vara där i några månader. Det känns inte bra, eftersom jag vill inte missa mina kurser. Måste jag börja om ett år? Eller kan jag bara göra examen och fortsätta studera?
    Kan jag använda mina grudskolansbetyg från 2017 för att ansöka nästa år? Hur lång tid gäller grundskolans betyg?
    Jag ät väldigt orolig för min framtid!

    Tack för svaret!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Christina,

    grundskolebetyg gäller tillsvidare. Det går bra att använda sina grundskolebetyg i många år framöver - på obegränsad tid. Men till gymnasiet kan man söka t o m det året som man fyller 19 år. Senare är det komvux som gäller, men även där kan du - för att komma in på kurser - använda dina grundskolebetyg.

    Du kan, alltså, söka till åk1 - på nytt - till hösten 2018.
    Sedan, om du kommer att studera i utlandet - kan du behålla din plats på den utbildningen som du är antagen till nu och återvända till skolan om ett år. Gymnasieskola är skyldig att "hålla platsen för dig" endast om du kommer att studera när du är utomlands" (spelar inte så stor roll Vad du studerar, bara du går i någon sort skola).
    Så, mina råd till dig blir att du gör allt på en gång

    1. gå prata med kurator på din skola om att du inte vill åka utomlands, berätta omständigheterna kring det och be om råd. Kurator har tystnadsplikt.

    2. gör ansökan till nästa år - till åk1; och konkurrera med dina grundskolebetyg - på nytt. Att du gör en ny ansökan påverkar inte dina nuvarande studier eller möjlighet för dig att återvända till din skola om ett år.

    3. se om du, i fall du ändå åker utomlands, kan gå i skola där och säg i så fall till rektor på din nuvarande skola att du ska STUDERA utomlands och av den anledning ber att rektor "håller plats" till dig - så att du kan komma in på din nuvarande utbildning när du är tillbaka. Du kommer då att "förlora" ett år och blir klar med din examen ett år senare, men det som är bra att du vet att du kommer att garanterat ha plats på skolan.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till! Hör gärna av dig och berätta hur det går!

    ANNA