Jonathan
    Hej!
    Jag går i 9:an och ska göra mitt gymnasieval. Jag vill såklart ha så höga resultat som möjligt och tänkte fråga om jag tjänar på att byta språk till gymnasiet.

    Jag har pluggat franska kurs 1 & 2 i grundskolan men har viss svårighet och hamnar nog på ett C/B.

    På gymnasiet tänker jag gå natur med musik. Här är programmet: http://www.vrg.se/wp-content/uploads/2012/11/Naturvetenskapsprogrammet-Odenplan-avgångsår-2018.pdf

    Så frågan är alltså ifall jag tjänar på att byta till tyska om jag får ett A i det och om det kompenserar för de meritpoäng jag förlorar.

    Väldigt tacksam för svar!
    //Jonathan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jonathan!

    Jag förstår att du vill ha så hög konkurranskraft i dina gymnasiebetyg som möjligt och jag kommer att ge dig mina bästa råd.

    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser och du ser att max antal i Merit kan man tjäna även utan moderna språk - genom Engelska 7 och "högre kurser" i Matematik.

    I Naturvetenskapsprogrammet ingår moderna språk, 100 p., som en obligatorisk kurs, dvs du blir - hur som helst - tvungen att läsa antingen Franska 3 eller Tyska 1. Frågan är - vilken av de kurserna du "tjänar" mest på?

    Svaret är: i fall du vill få max i merit men inte vill läsa mycket matte utöver den matten, som du behöver för behörighet, då tjänar du på att fortsätta med franska. Skillnaden i en 100 poängskurs mellan betyg C och A är ca 0.2 samtidigt som du får 0.5 för betyg E i Franska 3 + om du får C i Franska 3, får du ca 0.7 i höjning (jämfört med 0.2 som du får för Tyska 1). Sedan kan du efter franska 3 läsa franska 4 och få 1.0 för betyg E i franska 4 och får du högre än E i franska 4, blir det ännu bättre.

    Men i fall du får max i merit även utan moderna språk, är det klart bättre att få A i tyska 1 än C i franska 3.

    Låter det krångligt eller tror du att du har förstått hur jag räknar och vad jag menar?

    Börja med att läsa reglerna för Meritpoäng (länk ovan i mitt svar här) och återkom sen, när du kan svara på frågan om du vill läsa mycket matte i stället för moderna språk.

    En viktig "detalj": på länken som du skickade står det i studieplanen - att programfördjupningen är "förvald" i Särskild variant. Du skriver att du skall gå "musik", då har skolan valt valbara kurser åt dig och du kanske inte kan läsa mer matte - frågan är om du kan läsa Engelska 7, som ger 1.0 i Merit?

    Att få Meritpoäng för Moderna språk /i alla fall för Franska 3/ kanske är din enda chans att över huvudet taget få lite extra poäng i merit? Och du vinner lite om du får E i Moderna språk 3, jämfört med A i Moderna språk 1 (inte mycket, men lite grand) - det är beräknat så att det skall löna sig att läsa högre kurser i samma språk i stället för att byta språk på gymnasiet (med undantag av att om man får ihop max i merit även utan Moderna språk).

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA