sara
    Det är så att jag nu har börjat gymnasiet och har gått på min skola i två månader. Jag mår så otroligt dåligt eftersom att jag på riktigt är utfryst och har ingen att vara med på luncher och efter lektionerna(under rasterna) Exakt alla som går i min klass känner redan varandra sen tidigare. Jag har pratat med alla i klassen och har försökt att få det att funka men det har tyvärr inte funkat så bra. Jag har pratat med rektorn flera gånger och har haft en massa möten med rektorn och med mina föräldrar och de säger gång på gång att de inte gör klassbyten pågrund av schemat och hur många det är i klassen. De har liksom samlat alla som läser franska i en klass och alla som läser tyska i en annan klass. I och med att vi jobbar med blockschema så gör man ofta om schemat och la det som ett argument men han kommer med annat som t.ex antalet elever i klassen. Känner en tjej i min paralell klass som har samma situation och det vi nu har gjort är att försöka få henne att komma till min klass men rektorn på skolan låter inte det. Är det verkligen så det ska vara? Ska man behöva må så dåligt varje dag? Har jag någon rättighet alls? Om jag känner att jag mår psykiskt dåligt så ska väl skolan ta hänsyn till det och göra något åt saken? Jag behöver hjälp på ritkigt, för jag vet inte vad jag ska ta mig till längre! Jag gråter varje kväll och känner bara att jag vill spy! Vill inte byta skola eftersom att skolan är jättebra men det är bara min klass som det är problem med och det ska ju liksom inte behöva vara så svårt att byta om man vet att en elev mår dåligt! Snälla hjälp mig någon!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sara!
    Det är jätte-jättetråkigt och dåligt att det är på det viset som du beskriver!

    Är det en kommunal skola du går på eller en fristående skola?
    Oavsett om det är en kommunal eller fristående skola så borde det finnas möjlighet att prata med någon som är chef över din rektor, tänker jag.

    Om det är en kommunal skola, så är det gymnasiechef som är chef över rektorerna.
    På en Fristående skola är det ägaren, VD-n, eller styrelsen - som är "över" rektorn.

    Har du kontakt med kurator, skolsköterska eller skolpsykolog?
    Kurator är rätt person att prata med i den situationen.

    En fråga du har och ställer här är inte en fråga till en Studie- och yrkesvägledare. Möjligtvis - den delen som handlar om språkval /om du vid klassbyte måste även byta språk - till ett nytt språk och hur det påverkar din studieplan i så fall, men annars så har inte SYV rätt kompetens för den typen av frågor/.

    Varken sig vi på Fråga SYV eller SYV på din skola kan beordra rektorn att bevilja klassbyte. Det är bara chefen som är rektors chef som skulle kunna göra det.

    Kanske förstår inte rektorn att det är så pass viktigt för dig...?
    Eller så är det ett stort problem med att få ihop schemat annars...?
    Eller så är kanske skolans "policy" att inte bevilja klassbyte för att inte folk ska "springa kors och tvärs" från en klass till en annan "hela tiden"? Det kan faktiskt bli så att en elev vill byta klass och efter en vecka i den nya klassen - vill byta tillbaka igen. Det är kanske det som är den verkliga orsaken till varför du inte får byta klass?

    Det som du kan göra är att bestämma dig om du kan försöka stå ut och se det som en utmaning (en övning eller träning) - för att det är ju så på arbetsplatserna också - man kommer in som "ny" och alla andra känner varandra redan och du som är nyanställd inte känner någon och är utanför i början...

    Vad säger dina föräldrar?
    Be dem om hjälp - är mitt råd!
    Prata med kurator, men skolsköterska och be att få träffa skolpsykolog också!

    Ang. skolbyte - bra att du tycker att din skola är bra men det kan faktiskt finnas även andra bra skolor.
    Se dig omkring - och om det finns plats på samma program på en annan skola som ligger inom pendlingsavstånd för dig, skulle jag råda dig provgå en dag "skugga en klass" på den andra skolan.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar hjälper dig!
    Önskar att din situation förändras till bättre inom mycket kort!
    Håller tummarna för dig!
    ANNA
    • : Skolan som jag går på är en fristående skola och jag har redan pratat med kuratorn men det känns inte som att hon kan påverka så mycket,utan hon vill bara få mig att må bättre och vet att det inte kommer funka. Allt ligger i rektorns händer! Som sagt så har mina föräldrar vart på flera möten med rektorn men vi har även efter allt det där inte kunnat övertyga honom. . Min rektor har sagt att alla andra också kommer vilja byta om jag byter men nu vill jag inte byta för små problem utan det är ett stort problem och eftersom att de endast säger att de tar hänsyn till viktiga orsaker så borde det också vara enkelt att veta vem som får byta och vem som inte får. Jag vet att jag kanske inte ställer den här frågan till rätt person men tackar ändå för hjälpen och ska ta det här ett steg längre och försöka komma i kontakt med VD:n, tack för att du tog din tid, betyder mycket! Hare bra!!!!
    • Milla : Ta kontakt med VD och lycka till! Vi håller tummarna!