Elin
    Hej! Jag har nu gått halva ettan på Naturvetenskapslinjen i gymnasiet. Min klass är värdigt liten(10 pers inklusive mig) och hela skolan är också väldigt liten med ca. 180 elever kanske. Jag trivs bra på min skola, jag har kompisar och lärarna är det inget fel på men jag känner att det är så tråkigt där. Jag vill har mer människor runt omkring mig och lära känna nya människor då jag känner nästan hela min nuvarande skola sedan innan.
    Det finns en annan mycket större gymnasieskola inte så långt ifrån som jag verkligen gillar. Jag har varit där och "skuggat" två dagar och känner att det är en bra skola med sköna människor. Men jag är verkligen rädd för att jag inte kommer "komma in i klassen". Att jag kommer vara lite utanför kanske och så. Sen kommer jag få plugga ikapp lite då vi har gjort lite olika saker i de olika ämnena. Vad ska jag göra?? Vill verkligen byta men är så himla rädd för att inte bli omtyckt och då får jag ju gå där i 2,5 år till utan några bra kompisar i klassen. Jag känner dock en del på skolan i de olika programmen, även två personer i den nya klassen men de är killar och jag vill ju umgås med tjejerna mer.
    Sen är det även en kurs som jag kommer gå i den större skolan med personer från andra klasser. Denna kursen kommer jag bara gå vårterminen sen behöver jag inte gå där mer men jag känner inte direkt någon i den kursen och dom är rätt så tajta. Där är jag rädd för att känna mig utanför och eftersom jag lätt rodnar så är jag nervös över att skämma ut mig på redovisningar och liknande.
    Efter att ha hört detta, vad tycker du/ni att jag ska göra? Borde jag byta och ta en risk, eller stanna kvar men ha tråkigt? :/

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Elin, jag förstår att du står i valet och kvalet.
    jag antar att du har tagit reda på att det finns plats för dig och du får byta. Har du frågat rektor om det nyligen?
    Det måste finnas plats. Även om plats finns kan rektor av olika anledningar säga ändå NEJ till byte. Då menar jag rektor på den skola dit du vill byta.
    Du skriver om att upplägg i kurserna är lite olika på skolorna och därför tycker jag att det kanske är smartare att gå kvar året ut och byta under sommaren i så fall, innan åk2 börjar eller kanske just när åk2 börjar - i fall du fortfarande känner så som du gör nu.
    Att ha kompisar och trivas är jätteviktigt. Det finns inga tvivel om det. Men man kan kanske ha kompisar utanför skolan också. Om du t.ex. söker sommarjobb - och det är bra att börja redan nu att söka sommarjobb då kommer du träffa nya människor via jobbet. Man kan söka sig till någon intresseförening eller organisation och jobba eller hjälpa till gratis där och träffa vänner på så sätt.

    Du kan även byta mer än en gång. Det finns exempel när elever bytte tillbaka eller till ännu en tredje skola - så byte blir inte definitivt på så sätt att du måste, som du skriver, stanna i 2,5 år på en skola där du inte trivs (om det värsta händer och du inte kommer att trivas, menar jag, vilket vi får inte hoppas - givetvis).
    Fråga om du kan "provbyta" en vecka t.ex. ... gå en vecka på den nya skolan för att bestämma dig sen. Det kan dock vara lättare för dig att läsa klart detta året, få betyg i kurserna från åk1 och i fall du mot slutet av sommaren (och under sommarlovet får du lite distans från skolan och kan mycket väl komma på andra tankar) fortfarande vill byta, kan du göra det då.

    Tips: se dig omkring om vad det kan finnas för helt andra lösningar - t.ex. http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa fram till 31 januari kan man anmäla sig till att läsa ett år i Spanien, Frankrike eller Tyskland - för det måste man läsa Moderna språk 3 i just ett av de tre språken och det vet jag inte om du gör nu. Det är ett EXEMPEL på att du kan hitta någon annan projekt att "sätta tänderna i" och då kommer du med största sannolikhet inte ha tid att ha det minsta tråkigt, du kommer inte ha tid till det.

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig på något sätt. Återkom till oss för att berätta hur det går.
    Vi önskar dig stort lycka till - oavsett vilket beslut du kommer att fatta.
    Vänligen Peter SYV