Lisa

    Hej! Jag heter Lisa och jag går första året på gymnasiumet. I höstas började jag på Karolinska skolan på samhällsvetenskapliga programmet. Inom kort hade jag några väldigt bra vänner som jag verkligen trivdes med. Jag längtade till att gå till skolan och mådde bra. Efter några veckor insåg jag att skolans sätt (vissa lärares sätt) att undervisa inte passade mig. De ämnen som jag under högstadiet tyckt om att studera blev nu inte alls lika kul att studera, tempot var även i förhållandevis till den skola jag gick på under högstadiet ganska lugnt. Därför efter en stunds fundering bestämde jag mig för att byta till en annan skola till linjen ekonomi. När jag bytte passade undervisningen mig mycket bättre och jag fick åter tillbaka glädje att studera de ämne som jag tidigare gillat. Det ända problemet är att jag inte har några vänner. Jag har gått på detta gymnasiumet i ungefär 5 veckor men fortfarande inte har några vänner. Jag har även inte längre någon lust att gå till skolan och kommer oftast hem och gråter. Mina mentorer har försökt att hjälpa mig men det har inte fungerat så bra. Jag är jätteosäker på om jag ska gå kvar och hoppas att jag får vänner för utbildningens skull eller om jag ska byta tillbaka till mina vänner. Det som gör mig mer osäker är att om jag byter nu efter höstlovet så måste jag läsa ikapp ganska mycket vilket skulle kräva en enorm kraftansträngning då jag länge har lidit av utbrändhet. Jag skulle verkligen uppskatta svar inom kort!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,

    börja med att fråga om det finns möjlighet att byta tillbaka. Det är tyvärr inte så att du "kallt" kan räkna med att byta tillbaka - detta för att det kan vara så att en annan elev antogs på "din plats", dvs på din tidigare, f d plats som du lämnade "till förfogande".
    Om du får svar från din gamla skola att du kan byta tillbaka - det är först då som du behöver tänka på om du vill byta tillbaka eller inte.

    Hälsningar och lycka till,

    Mikael syv

    • : Hej! Jag har haft kontakt med skolan och det finns platser kvar i min gamla klass. Det var en ganska liten klass då skolan valt att lägga till en klass.
    • Anna : Be att få provgå en dag på den skola dit du funderar på att byta till!