Jasmine
    Jag har tidigare tänkt på att byta gymnasium från estetisk till samhälllinjen, men jag är så osäker. Är det verkligen värt att börja i nytt gymnasium och få bättre klasskompisar och plugga igen ämnena man missat. Mitt gymnasium jag går på nu har knappt några läxor vilket är jätteskönt ibland, men jag känner ingen utmaning, jag börjar sakna att få lite arbeten att göra hemma. Och i min nuvarande klass har alla bildat grupper och jag känner mig så utanför, jag har försökt i ett halv år att få kontakt med någon men alla stänger ut mig. Och jag känner att skolan inte är så seriös, det är liksom knappt något arrangemang, vissa lärare är bättre än andra. Men jag känner att jag inte lär mig något, känns som att det gått ett halv år utan någon läran bara fritid.
    Jag har fått kontakt med ett gymnasium som ska kolla på mina möjligheter, det är samhällsprogrammet med beteende som inriktning. Jag är väldigt intresserad av detta men vill inte behöva plugga ihjäl mig om jag ska byta. Min kille går där och han säger att det kan vara mycket plugg ibland och ibland inte. Ska jag kämpa i 2-3 år till utan någon riktig vän på min nuvarande gymnasium eller ska jag byta och kanske få kämpa med plugget men kanske får bra kompisar? Jag skulle bara behöva lite hjälp så jag känner mig lite säkrare.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vilken jobbig situation du har hamnat i! Förstår att du är bekymrad. Tycker dock du har tagit tag i situationen bra nu när du har kollat med ett gymnasium om ett byte och jag tycker du formulerar vad som trasslar på ett bra sätt!

    Men om det enda du är rädd för är att du får mer och göra i skolan med byte till Sam tycker jag du ska väga det mot det du skriver här - att du inte lär dig något OCH att du inte får några vänner. Det kan vara värt en del plugg. Lär dig planera dina studier - med en bra studieteknik kan man komma långt även om det kan vara jobbigt ibland. Kunskap och att kunna lära sig nya grejer är dock en viktig egenskap att utveckla i dagens samhälle.

    Om det blir aktuellt med ett byte tycker jag du frågar om du kan få gå en provdag på nya skolan - så du år en inblick i om skola/program/klass är ett bättre alternativ. Lycka till!/Lena, Syv