Elim
    Hallåhallå!

    Jag har gått naturbruk på Hvilan Utbildning under en termin nu. Jag har trivts helt okay. Jag har några kompisar och klarar utbildningen, men jag mår bara sämre och sämre. Större delen av folket är negativa och har ingen motivation, det smittar av sig på mig. Svenskan, engelskan och matten är på en extremt låg nivå jämfört med vad jag lärt mig under högstadiet. En stor del av de praktiska lektionerna består av att ta hand om skolans skitgöra, saker som man egentligen inte lär sig nåt av.

    Jag har förlorat motivationen; jag presterar långt under den nivå jag vet att jag kan, har hamnat efter med inlämningar och sjukanmäler mig alldeles för ofta (får ångest och kan inte sova alls + skiter i lektioner då det inte känns lönt att gå). Har aldrig varit så här tidigare. Under högstadiet pluggade jag hårt, missade aldrig en lektion och fick toppbetyg. Att jag dessutom bor på skolan (som ligger på tok för långt bort för att pendla) gör bara saken värre, jag sitter fast helt i den omotiverade stämningen.

    Funderar på att byta till samhälle eller humanist, vilket jag tänkte gå från början. Är lite rädd för att välja nån av de linjerna eftersom jag inte tycker om datoratbete och är extremt rädd för att inte få jobb, men att sabba gymnasiet är ju inte bättre. Är det bättre att byta till nästa termin eller att gå om ettan på en annan linje? Ifall jag ska ansöka på nytt till sommaren, när behöver jag senast göra det? Är det samma datum som gäller för årets nior? Hur ska jag göra det? Finns det något annat sätt att lösa problemen på än att byta? Nån som vet hur man håller liv i kämpaglöden när alla runtomkring står och skvätter med vattenpistoler?Tvekar lite eftersom jag ju trots allt "har det okay". Hoppas lite på att saker och ting ska bli bättre när man inte är en dum etta som går att lura att plocka äpplen i tre månader. Jag är inte mobbad eller hatar linjen. Detta är dock inte min dröm, känns lite som att jag mest valde det för att inte sluta arbetslös och beroende som andra i familjen.

    Förlåt för min monstruösa fråga, klockan Är kvart i fyra nattetid och jag har tusen ton ångest just nu. Hoppas att nån vänlig själ orkar ta sig tid att åtminstone lusläsa.

    //Naturbarn med drömmar bortom fönsterglasdiskning och krukihopflyttning

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej EIim,

    beklagar att du känner som du gör.

    Det är definitivt inte bra om du mår så dåligt som du gör!

    Har du pratat med skolans kurator? Har du berättat för någon på skolan (personal) om vad du inte tycker om? Alla människor är olika och det som du tycker om, finns det säkert många som inte tycker om. Och tärtom - det som du inte tycker om, finns det många andra som tycker om. Det är mycket svårt, kanske omöjligt, att anpassa undervisning så att det perfekt passar varje eIev, varje dag och till 100 %.

    En liten del av probIemet kan kanske Iigga i att på gymnasiet är tanken att man själv tar mer ansvar och läser mer än exakt det som läraren har "anvisat". Det går att både läsa vidare i läroböcker och söka information på andra sätt (gillar man inte datorer/internet, går det att låna böcker på biblioteket och läsa mer inom alla ämnen som man är intresserad av, vilket förväntas av gymnasieelever).

    Du hoppas det kan bli bättre med tiden, och det gör jag också. Men om du vill försöka aktivt påverka den nuvarande situationen, råder jag dig göra föIjande:

    - prata med personaI på din skoIa; beräta hur du mår, vad du är missnöjd med och be om råd och hjäIp:

    - fundera över om du vill försöka byta skola, men ej program - det kanske skulle vara möjIigt att göra nu, inom mycket kort;

    - se i Ansökningstider för ditt gymnasieval>> när val och omvalsperioder blir i ditt län och förberedd för att kunna söka om till åk1 igen (du kan söka till åk1 till hösten 2017 och när du får en ny plats, kan du sen se vad du vill göra - ta den nya platsen, eller statanna på den utbiIdningen som du går nu eller som du kommer att vara inskriven på då, dvs under sommaren 2017). FörberedeIsen inför kunna söka om till åk1 består av två delar: praktiska (hur du ska lägga in din ansökan; om någon SYV ska göra det åt dig; om Antagningskansliet lägger in din ansökan på uppdrag från dig; eIIer om du får inloggningsuppgifter och gör ansökan sjäIv) och "teoretiska" delen - att komma fram vad du ska söka för utbildning /vilket program och på vilken skola - i första hand och vad du ska söka i andra hand, i tredje hand ... och så vidare/.