Sofia

    Hejsan! Jag gick natur-natur i gymnasiet, och gick ut utan gymnasieexam. Jag fick F i Fysik1, 2, Engelska 6 och gymnasiearbete. Mitt mål nu är att bli förskollärare. Som krav så krävs det grundläggande behörighet, naturkunskap 1b, engelska 6. Jag planerar att komplettera naturkunskap och engelska på komvux. Men jag vill absolut inte göra gymnasiearbete på naturämnen. Är det möjligt att jag byter till ett annat program och gör GyA på det programmet? Jag tänker barn och fritidsprogram. Skulle ni kunna ge några exempel på gyA för barn- och fritidsprogrammet? Tusen tack för svaret! Bästa hälsningar,

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    i detta fallet blir "problemet" - Får du läsa mot examensbevis från BF eller inte? Det funkar tyvärr inte så att exam.arbete får göras med valfri tema, utan tema för GA måste stämma överens med inriktn.av hela din gymnasieutbildning och i BF ingår även praktik (med minst 15 veckor). Se gärna programplan för BF (bortse från idrott-och-hälsa 1 för att den kursen får ej ingå i exam.bevis från komvux); ännu ett krav för Exam.bevis från ett yrkesprogram är att minst 400p. programgemensamma ämnen finns med i exam.beviset med godkända betyg, vilket innebär att du måste skaffa sig godkända betyg i exempelvis Hälsopedagogik, Kommunikation, Människors miljöer, Ped.ledarskap.
    Du måste göra planering tillsammans med SYV på komvux.
    Om du vill snarast möjligt bli behörig till förskollärarprogrammet, då är en snabbare väg att inrikta dina studier mot examen från Samhällsvet.programmet, t.ex - men du måste göra planering TILLSAMMANS MED SYV PÅ KOMVUX i den kommunen där du är folkbokförd, för att det är där som du kan ta ut ditt exam.bevis.

    Ang. Naturkunskap
    Om du får godkänt betyg i fysik1a (och sedan innan har godkända betyg i kemi 1 och biologi1) då behöver du inte läsa naturkunskap;
    Om du läser naturkunskap 1b och vill ta in det betyget in i exam.beviset - då kan det bli så att inga kurser i kemi och biologi får ingå (då kurserna till viss del "överlappar" varandra). Om du planerade ta in kurser i kemi och biologi in i ditt exam.bevis, kan inte då naturkunskap ingå i samma exam.bevis .. det kan bli "lite knepigt" här med "överlappning" av kurserna.
    Ytterst blir det till rektor på komvux att fatta det beslutet. Lösningen kan t.ex vara att ha Fysik 1a med betyget F i exam.beviset och ha naturkunskap 1b på ett separat dokument (utdrag från betygskatalogen). På så sätt blir du ändå behörig. Men F i exam.beviset drar ner ditt jämförelsetal rätt så mycket...

    Mina råd:
    - engelska 6 behöver du skaffa dig godkänt betyg i (för alla utbildningar på högskolor-universitet i Sverige) för det ingår i Grundläggande behörighet;
    - planering mot exam.bevis behöver du göra tillsammans med SYV på komvux. Frågan är om du vill få ut exam.bevis från BF eller om du vill snarast bli behörig till förskollärarprogrammet?
    - innan du väljer tema för GA, måste du veta "Vilket program" som ditt exam.bevis ska vara inom... .
    **********
    Sök därför läsa eng 6 på komvux och du kan också ansöka om att läsa Naturkunskap 1b. Det är 2 st. 100p.kurser och om du läser på heltid blir det 10v.studier (eller 20v.- en termin - på halvtid).

    Fördelar med att ta ut exam.bevis på BF
    Om du ej kommer in på förskollärarprogrammet (eller ändrar dig och inte ens söker) - så kan du med exam.bevis från BF komma in på t.ex Yrkeshögskoleutbildning Specialist-barnskötare.