Amanda
    Hej Jag har börjat i gymnasiet den här året. Jag går på natur men jag börjar ha lite svårt med fysik och kemi och lite gran matte vad rekommenderar du att jag ska göra. Jag tänkte byta program men jag vet inte vilket linje som jag ska byta till va snäll och hjälpa mig snälla
    Tack Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, vilket program går du nu och vad vill du göra efter gymnasiet? Har du funderat på yrkesprogrammen eller är det högskoleförberedande du vill gå?
    I vilket fall så råder jag dig prata med lärare i de ämnena i vilka du upplever svårigheter och be om råd: anser lärare att du kan klara kurserna med lite extra hjälp eller om de kommer råda dig byta program?
    Du kan också försöka kämpa på detta året men samtidigt söka en ny utbildning till nästa år och gå om å k 1 på ett annat program. Om du inte vill gå om ett år, är du beroende av lediga platser på de utbildningar ditt du vill byta. Finns det inte någon ledig plats, går det inte att byta, tyvärr.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Mitt förslag går ut på att läsa vård- och omsorgaprogrammet och där lägga till kurser för behörighet till sjuksköterskeutbildningen, hur man gör läser du om på http://www.fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo
    Och läs även matte 3b för att kunna direkt efter VO söka även till naturvetenskapligt basår.
    På så sätt får du många olika alternativ efter gymnasiet:
    1. Söka till naturvetenskapligt basår på högskola
    2. Söka sjuksköterskeutbildning
    3. Söka till yrkeshögskola för att bli tandsköterska, se utbud på www.yhguiden.se

    4. Jobba som undersköterska på deltid och komplettera med kurser på komvux på deltid för att sedan bli behörig söka till tandläkare
    5. Jobba som undersköterska i några månader för att ha tid att tänka på vad du vill göra sen
    6. Söka påbyggnadsutbildningar på yrkeshögskola för att bli specialistundersköterska eller ambulansförare.
    Och dessutom kan du med undersköterskeutbildning arbeta extra och under sommarlov när du läser på högskola eller yrkeshögskola sen.
    Mvh Milla SYV
    • : Okej jag ska prata med mina lärare. Men Jag tänkte att bli tandläkare.
    • : Nu går jag på natur
    • Milla : Det är enbart på inriktningen natur på NA som man läser alla de kurser som krävs för behörighet till tandläkare.
    • Milla : Men det går att läsa ett annat program på gymnasiet och komplettera på komvux eller på naturvetenskapligt basår efter gymnasiet. Det tar ett år längre tid men kan vara ett bra alternativ på flera olika sätt. Jag kan ge dig ett förslag i mitt utökade svar.
    Läs alla kommentarer