Christopher
    Hej! jag läser ekonomi ekonomi år två på gymnasiet. Allt går bra förutom matten. Jag har läst matten i år ett och fick ett E i betyg. Matten jag läser nu går inte så bra heller men jag klarar mig. det jag är orolig för är matte 3b som jag kommer bli tvungen att läsa nästa år, det blir inte lättare och jag ligger precis på ett E och jag vill inte få ett F. Så jag har funderat på att gå över till juridiken eftersom jag då slipper läsa matte 3b. Men då tappar jag min ekonomi som jag älskar och tycker är kul att läsa. Jag ligger på A och B i alla andra ämnen förutom matten men matten är väldigt svår och jag behöver lägga ner mycket tid på den för att klar av det. Denna tid skulle jag kunna lägga på att höja mig i andra ämnen. jag har två vägar att välja mellan men jag vet inte vilken jag ska ta. Om jag fortsätter läsa ekonomi så kanske jag klarar det, och om jag inte gör det så har jag lagt ner tid som jag kunde ha spenderat annanstans. Slutar jag och läser juridik så stängs vissa dörrar för mig eftersom jag då kommer att sakna matte 3b. snälla kan ni ge mig råd?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Christopher,
    se på www.mattecentrum.se och www.matteboken.se

    det är kurser i Matte för självstudier + Räknestugor i många städer, se om det finns i din stad.

    Tyvärr så är det så att i fall Matte 3 krävs för att bli behörig till en viss utbildning, då bygger undervisningen vidare på matte och det kan bli mycket svårt för dig att läsa den.
    Du kanske bör prova lära dig gilla matte, få en stabil och djup grund i matte
    alternativt
    fundera på de yrkena där matte inte krävs ( i alla fall inte Matte 3), där det t.ex. räcker med Matte 2.

    Du vet, hoppas jag, att i fall du byter inriktning kan du läsa Företagsekonomi 2 och Entreprenörskap & företagande - som kurser inom programfördjupningen.

    Förslag på utbildningar http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=ekonomi på yrkeshögskola räcker det med Matte 2 till de flesta utbildningar bl a till Affärsinriktad redovisningsekonom.

    Det är inte bara att skaffa sig godkänt betyg i Matte 3, i fall det krävs; det betyder också att man kommer att behöva matte under utbildningen också - på ganska hög nivå och det kan, tyvärr, leda till problem.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare