Alexandra
    Hej,

    Jag har en litet problem. Jag går första året på gymnasiet på Ekonomiprogrammet. Jag valde det med tanken att gå Juridik som inriktning nästa året när jag ska välja inriktningen. Problemet är att gymnasiet var jag går har bestämt sig att inte ha nån Juridik inriktning länge därför vi är för få elever. (Vi är bara tre i klassen.) Men nu vet jag inte vad jag ska göra. Några av lärarna sa att det är samma om man stannar på EK men andra har sagt att SH är bättre. Vad ska jag göra? Jag menar -- vilken program skulle vara bäst för att gå vidare till Juridik Universitetet? Är bara Ekonomi programmet bättre än Samhälls? Vad kan jag göra i den har fället?

    Det finns ingen annan skola i stan och andra stan är för lång borta för att åka buss varje morgon.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Alexandra,
    se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf

    Inom Inriktning Juridik är det bara två kurser som är "juridiska" -
    Affärsjuridik
    och Rätten & samhälle
    Det är 200 p. av 2500 poäng som man läser på gymnasiet (det är ca 8 procent av dina gymnasiestudier).

    Du behöver inte de "juridiska" gymnasiekurserna för att bli behörig att söka Juristprogrammet på högskolan, men om du vill läsa dem, så finns det flera vägar för dig att gå:
    1. fråga på din skola om du kan välja just de två kurserna inom Individuellt val, 200 p.
    2. fråga om det finns plats på Korr gymnasiet /man läser på distans med några få obligatoriska träffar/, se info- på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium som erbjuder inriktning Juridik på Ekonomiprogrammet.
    3. fundera på alternativet att läsa in de kurserna på egen hand och tenta av för att få betyg /fast du behöver inte betyg i de kurserna för behörighet till vidare studier i juridik/ - så du kan bara läsa läroböcker för att inhämta kunskap och kanske använda den kunskapen i ditt Gymnasiearbete /som är en obligatorisk kurs på 100 p./.

    Om du funderar på att byta till Samhällsprogrammet, se programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf och vad det gäller "Juridiska" kurser - så finns de inte på Samhällsprogrammet. En annan fråga är om din skola har plats på SA - d v s om det är möjligt att byta.

    Behörighet till Juristprogrammet är: Grundläggande behörighet + Historia 1b samt Samhällskunskap 1b.
    Konkurrensen brukar vara tuff och du måste därför försöka få så höga betyg som möjligt eller om du vill satsa på att göra Högskoleprovet.

    Jag vill även passa på & tipsa dig om de mindre kända Yrkeshögskoleutbildningarna, där det finns utb. inom område "Juridik" (det är bra att känna till olika alternativa eftergymnasiala utbildningar, tänker jag) och skickar därför några länkar till dig här:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal-juristassistent1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-goteborg/kvalitets-och-miljoledare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/juridisk-assistent-paralegal1

    Önskar dig allt väl! Återkom om du har andra frågor.
    Mvh
    Julia SYV