Sama
    Hej, jag läste naturvetenskapsprogrammet i gymnasiet med gick ut med en studiebevis sedan läste jag de kurser jag hade F i på Komvux och fick ett slutbetyg (gymnasieexamen) därifrån.
    Jag läste en utökat kurs som jag inte behöver men för att höja min betyg och fick A på den. Jag hörde att jag inte längre i antagningen konkurrera i samma grupp som andra elever med gymnasieexamen från gymnasiet. Jag sökte till universitet/högskola och ska skicka mina kompletteringar snart, men ifall jag inte blir antagen så vet jag faktiskt inte vad jag ska göra för nästa steg. ska jag fortsätta läsa i Komvux och öka min meritpoäng ? eller är det något dåligt i mitt fall? om jag ska fortsätta läsa i Komvux vilka kurser ska jag läsa i mitt fall? måste jag få ett högt betyg i den kursen jag ska läsa för att få meritpoäng och därmed inte sänka min betyg ?

    Många frågor blev det med allt hänger ihop och vet verkligen inte vad jag ska göra och undrar om ni kan hjälpa mig :)

    Tack så mycket i förhand

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sama!

    För att ge dig de rätt svaren, behöver jag veta om du fick Examensbevis eller Slutbetyg. Det är olika regler för de två olika typer av utbildningsdokument.

    Om du är 19 år och började på gymnasiet år 2011 - borde du ha fått Examensbevis (och inte ett Slutbetyg). Om det stämmer & du fick just Examensbevis, då finns reglerna för Meritpoäng här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Maximalt antal meritpoäng är 2,5. Hur många meritpoäng har du nu? Om du redan har 2,5 - då kan du inte få fler. Meritpoängskurserna höjer alltid Meritvärde, även om man bara har E betyg i dem.
    F betyg ger inte rätt till Meritpoäng. Det är givetvis bättre att ha högre betyg i alla kurser, inklusive meritpoängskurserna.

    Nu ska vi hålla tummarna för att du ska komma in på utbildningen som du sökte till hösten. Om det tyvärr inte blir så - då råder jag dig satsa på högskoleprovet.

    Se även om du hittar någon Yrkeshögskoleutbildning som kanske är av intresse för dig. Här är hela utbudet - på www.yhguiden.se och du kan söka till högskola och till flera olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt - det är oberoende av varandra antagning, det vill säga man kan få plats på högskola och flera platser på olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt - och välja sedan vilken utbildningsplats man tackar Ja till.

    Angående vilka kurser som är fördelaktigt för dig att läsa för att höja konkurrenskraft i dina gymnasiebetyg, är det bäst att samråda med Studie- & yrkesvägledare på Komvux, just där du i så fall ska läsa. Tilläggskomplettering ger liten ökning av Meritvärde (med undantag av just Meritpoängskurser, som ger en stor ökning men max antal Meritpoäng är 2,5 & om du redan har dem, kan du inte få fler).

    Så mina råd till dig är:
    se på alternativa utbildningar - andra utbildningar på högskola & på yrkeshögskola;
    satsa på högskoleprovet;
    uppnå max antal Meritpoäng.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA

    Hej Sama!

    Ang. Engelska 7:
    Som det är nu så finns det inte något Nationellt prov i Engelska 7. Vi vet ej (har ingen uppgift) om planer finns på att skapa och införa ett nationellt prov i eng7.

    Bedömningsstöd från Skolverket finns till lärarens hjälp. Bedömningsstöd innehåller uppgifter som hjälper läraren att sätta betyg på skriftlig & muntlig produktion & på elevens interaktion.

    Ang. när det är bäst att "fixa" betygen och hur man gör det:
    jag är inte säker på att jag förstår hur det ligger till med dina betyg.
    Å ena sidan skriver du att du fick Examensbevis från Komvux men å andra sidan så skriver du också att du väntar på att få gymnasieexamen. Det kan inte vara både att du redan fick Examensbevis men ännu inte. Jag kan inte ge dig råd när jag inte vet vilken typ av utbildningsdokument du har. Det är väldigt stor skillnad
    1. situation nummer ett: om du har Examensbevis med några F i det
    2. situation nummer två: du läser nu på Komvux för att i framtiden få Examensbevis

    Jag råder dig därför ta alla dina betyg och boka tid med SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Ang. höja konkurrensvärde i gymnasiebetyg: det snabbaste och ofta även bästa sättet är att satsa på högskoleprovet. Betyg gör dig behörig. Konkurrera om plats på utbildningen på högskola/universitet kan du med resultatet av Högskoleprovet. Läs mer på http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Lycka till med dina studier och med allt annat som du kommer att satsa på!
    ANNA
    Hej igen!
    Jag rekommenderar att du läser på http://www.fragasyv.se/info/mal-hogskola
    och på http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet
    samt även på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet

    Du skriver om att du sökte till högskola. Om du inte innan mitten på juni kompletterar med Examensbevis, kommer du få besked från Antagning.se om att du är obehörig. Om du vet att med de betyg du har nu, så har du mycket små chanser att komma in på den utbildning som du vill, så kan det vara bättre att inte ta ut Examensbevis nu utan läsa under hösten för att få ut Examensbevis utan några F och med så högt Meritvärde som möjligt, t.ex. med ett godkänt betyg i Engelska 7 som ger 1.0 i Merit.

    Det blir synd om du får ut Examensbevis, innehållande F-betyg och med lågt meritvärde och dessutom lite för sent, så att du inte hinner komplettera din ansökan till högskola. Det finns inga som helst fördelar i så fall. Däremot om chanser finns för dig att komma in på den sökta högskoleutbildningen, så finns det all anledning att snabba på för att hinna komplettera.

    Sista kompletteringsdatum i år är 18 juni, läs på https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum/ - det är om 9 dagar. Det är väldigt ont om tid i så fall, om du ska hinna komplettera.

    Bästa hälsningar
    ANNA

    • : Tack för svaret Anna, jag har några funderingar till. ska jag läsa eng 7 om jag vet att jag bara kommer få E eller D och få 1,0 i meriten eller kommer det att sänka min betyg?
    • : jag har fortfarande F i Ma 4 ska jag läsa den kursen eller eng 7 ?
    • : Den kursen jag läste och fick A på kommer den att höja betyget eller inte ?
    • Anna : Meritpoängskurserna kan aldrig sänka ditt Meritvärde, bara höja. Höjningen kan dock vara liten (t.ex. om man har A-betyg i alla kurser och får E i en Meritpoängskurs, som ger 0.5 i Merit - blir den totala höjningen ca 0.1 - men ändå en höjning). Just Engelska 7 borde ge från 0.6 och mer i höjning, eftersom den kursen ger 1.0 i Merit.
    • Anna : Om en kurs som du fick A på, kommer att ingå i ditt Examensbevis (och du för övrigt inte har A i alla andra kurser) - då höjer den ditt Jämförelsetal, ja.
    • Anna : Ang. om du bör läsa Matte 4 eller Engelska 7, så beror det på. Du måste totalt läsa 2500 poäng. Gör studieplanering med SYV på din skola, det är det bästa - för att inget missas och du får en hållbar studieplan.
    • Anna : Jag menar så här: du får ju inte "nya" 100 poäng för Matte 4. Man kan läsa om samma kurs flera ggr men det är fortfarande bara 100 poäng du läser.
    • : Nej, kursen ingår inte i min examenbevis.
    • : jag förstår dig men jag menade så här, är det bättre att kunna göra något åt F:et eller läsa eng 7 och få höjning, jag vet att båda 2 ger höjning
    • Milla : Bäst är det att få betyg E i Matte 4 och lägst E i Eng 7, dvs godkända betyg i båda kurserna. Men om du måste välja en av dem - så är det fördelaktigare för dig att satsa på Matte 4, detta för att Matte 4 ger också Meritpoäng, 0.5 men tillsammans med den höjningen som det blir från F till E - "som om det vore en vanlig kurs" (om vi glömmer att den ger 0.5 i Merit) blir det fördelaktigare för dig eller så blir det exakt lika stor höjning för Matte 4 och Eng 7 (beror mycket på exakt VILKET betyg i Eng 7 du får, E eller högre).
    • : tack för svaret, finns nationella prov på engelska 7 ?
    • Anna : Nej, det finns inte något nationellt prov i eng 7.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    För att ge ett bra svar på dina frågor behöver vi mer information:
    1. vilken utbildning vill du söka? eller vilket yrke vill du skaffa dig?
    2. Har du fått Examensbevis från Komvux (eller är det ngt. annat som står övers på dokumentet som du fick - det är olika regler för olika typer av utbildningsdokument och är jätteviktigt att veta exakt vad du har fått).
    3. Hur många Meritpoäng har du nu?

    Om jag förstår dig rätt, så ingår inte kurs Matematik 4 i examensbeviset. Om det är så, då sänker inte F i den kursen ditt Meritvärde och i så fall är det fördelaktigare för dig att läsa Engelska 7 som ger 1.0 i Merit (för att Matte 4 ger dig bara 0,5 i Merit).

    Maximalt antal meritpoäng är 2,5. Om du redan uppnått 2,5, kan du inte få fler, oavsett vilka kurser du läser.

    Kan vara bäst att ta med dig dina betyg & gå prata med SYV på Komvux i din hemkommun. Du kan också boka tid hos SYV på den högskola/universitet dit du vill söka.

    Tips: se om du hittar någon intressant Yrkeshögskoleutbildning, hela utbudet finns på den här sidan: www.yhguiden.se

    Ha det bäst!
    Julia

    • : Hej jag har 1,5 i merit och saknar 1 som jag tänkte få via engelska 7. Apotekarprogrammet, Receptarie eller optiker tänker jag söka till. Matematik 4 ingår i examenbeviset där jag fortfarande har F i.
    • : är det bättre att jag väntar med att få mitt gymnasieexamen tills jag fixat F:et i matematik 4 och läser engelska 7 eller det är ingen skillnad?
    • : min snittbetyg är inte så bra alltså den är låg jag undrar då vilka alternativ jag har eller vilken väg jag ska ta för och höja den?
    • : jag har kompletterat 2 kurser i komvux som jag hade F i gymnasiet, är jag nu i BII-gruppen ? alltså hur kommer det sig att man hamnar där?
    • Anna : BII urvalsgruppen är en så kallad "kompletteringsgrupp" - om man kompletterar EFTER det att man fick Examensbevis, då prövas man i BII gruppen.
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • : tack anna för svaret, jag skrev först att jag har gymnasieexamen för att syv i min komvux sa att den är redan på väg till dig, men sen ringde jag och då fick jag veta att den är fortfarande inte klar. Så därför frågade jag är det bättre att vänta med gymnasieexamen så att jag ska kunna läsa matematik 4 och fixa ett betyg istället för F eller ska jag ha gymnasieexamen nu och sen komplettera mitt F. Som sagt så är snittbetyget lågt så jag tänker vilken av de valen är lämpligast för min situation. OBS! att om jag väntar med mitt gymnasieexamen nu så kan jag också läsa engelska 7 och ta med den i examenbeviset.
    • : Undrar också om ni rekommenderar prövningar till mig eller att de hjälper inte så mycket? Jag har tänkt nu satsa på högskoleprovet men kommer det räcka om snittbetyget är låg? ska jag kombinera HP med prövningar i några ämnen?
    • Anna : Om det går att undvika ha F betyg i Examensbeviset, vore det bäst. Kan inte du läsa Matte 4 och få ett godkänt betyg eller läsa en ANNAN KURS i stället för Matte 4 - och ta med den kursen i Examensbeviset i stället? Varför ska du ta ut Examensbevis från Komvux med F i Matte 4. Det är inte fördelaktigt för dig och det behöver du inte göra.
    • Anna : Högskoleprovet är helt separat från betyg och prövningar. HP är en annan väg in på högskola. Det är klart fördelaktigt för dig att få Examensbevis utan några F och med så höga, för övrigt, betyg i alla kurser som ingår i Examensbeviset.
    • : ok då förstår jag, vad menar du när du säger läsa en annan kurs istället för matte 4, alltså är det möjligt och byta ut matte 4 mot en annan kurs?
    • Julia : Vad är behörighet till den högskoleutbildningen som du vill komma in på? Om "din högskoleutbildning" inte kräver Matte 4 för särskild behörighet, behöver du inte ett godkänt betyg i den kursen, även om du läste den på gymnasiet. En helt annan sak är om den kursen krävs för behörighet till "din högskoleutbildning".
    Läs alla kommentarer