Anonym
    Hej!
    Jag går i ettan och läser tyska steg 3 eftersom jag har läst den sedan grundskolan och för att det höjer mitt meritvärde. Måste man läsa tyska 4 också för att få möjligheten till extra meritvärde eller räcker det med 3? Jag hade ett svagt "E" i grundskolan eftersom vår lärare inte var den bästa så att säga, men jag vet att om jag anstränger mig kan jag få D. Är det värt att fortsätta tyska förutsatt att jag får D / E eller borde jag hoppa av?.
    Förresten så är mina planer på att jobba inom DATA/IT

    ursäkta för de miljoner frågorna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    För godkänt betyg i moderna språk 3 (t.ex tyska 3) får du + 0.5 meritpoäng.
    Skulle du sedan få godkänt betyg även i tyska 4, får du ännu + 1.0 meritpoäng. du får alltså meritp. för tyska 3 även om du sedan inte läser mer tyska.
    Gör ditt bästa - både för meritens skull och även för Kunskaperna. ang.meriten: det blir högre höjning av ditt meritvärde om du får högre betyg än E.
    ang.Kunskaperna - man vet aldrig vilka kunskaper som kommer till användning! :) Du kanske ska jobba som programmerare i Tyskland "en vacker dag". :)