Klara
    Hej! Jag har på senaste tiden varit väldigt intresserad av att gå estet musik, men de omkring mig är väldigt emot detta. Jag har förstått det som att estet i princip är en samhällslinje ned musik, och jag har pratat med syven på gymnasieskolan, som säger att det hade gått jättebra att läsa till de kurserna jag annars skulle missat.

    Självklart är jag väldigt upprörd över att min släkt vägrar stötta mig, men jag undrar lite om yrken efter estet.

    Jag är inte alls säker på vad jag vill bli i nuläget, men hur skulle det vara att bli psykolog eller advokat efter estet? När jag hade advokat som förslag sa nämligen min släkt bestämt ifrån att det kan jag inte bli om jag går estet. De påstår också att jag kommer ha mindre chans att komma in på en högskola/universitet pågrund av att jag går estet, oavsett betyg, och att det kommer svärta ner mina meriter. Hjälp?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,

    för at få en objektiv uppfattning, råder jag att jämföra Programplanerna för ex. SA och ES. Program för SA finns här
    och Programplan för ES här.
    Många identiska kurser är obligatoriska på båda programmen; båda programmen är högskoleförberedande.
    ********
    Om man efter gymnasiet vill komma in på Juristprogrammet, krävs det för särskild behörighet godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b. Båda de kurserna läses som obligatoriska på båda programmen.
    ***
    Om man vill komma in på Psykologprogrammet, krävs det - Samhällskunskap 1b och Matematik 2. Matematik 2 läses på SA men inte på ES. Det är dock inte förbjudet att läsa matte 2 som valbar kurs, men det kan inte garanteras. Detta pga exempelvis lärarbrist kan göra att endast de som Måste läsa matte för att få ut sitt examensbevis, får göra det och för övriga - räcker inte lärarkapacitet. Även om gymnasieskola säger nu att de som vill brukar alla få läsa matte 2, vet de idag inte hur lärar-situationen blir under läsåret 2020-2021 (det är då det skulle bli aktuellt för dig att läsa matte 2).
    Vidare - så brukar populära utbildningar som juristprogrammet & psykologprogrammet kräva högre meriter än endast A-betyg i alla kurser från gymnasiets alla årskurser. Endast A-betyg i alla kurser ger Jämförelsetal på 20.0.
    Antagningsgränser till jurist- och psykologprogrammen brukar vara Över 20.0. Det betyder att man måste även läsa Meritpoängs-kurser som är Moderna språk 3 och 4; Engelska 7 och "högre kurser i matematik". Info om meritpoäng för dig med Examensbevis - finns på gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    Exempel; en elev får examensbevis från SA, valfri inriktning, och söker till juristprogrammet. Hen läste matte 2b på SA (obligatorisk kurs); om eleven fick godkänt betyg i matte 2b, får hen + 0.5 i merit för den kursen. Detta för att matte 2 krävs inte för behörighet till juristprogrammet och med det ger en halv meritpoäng i merit.
    Om en elev på ES får godkänt betyg i matte 2, blir det exakt samma resultat (som ovan) - dock kan det inte garanteras att eleven får läsa matte 2 på ES. Gör hen inte det, blir hen inte behörig till psykologprogrammet.

    Mer om meritpoäng
    Engelska 7 är inte en obligatorisk kurs på någon av gymnasieprogram. Den får läsas som valbar kurs. Här är det ingen skillnad på SA och ES (eller om man jämför med något annat högskoleförberedande program).

    Moderna språk 3 och 4 ger meritpoäng. På ES behöver man inte läsa moderna språk. På SA är 2 kurser moderna språk obligatoriska. Dock, om man på SA läser mod.språk 1 och 2, får man inga meritpoäng för mod.språk. Det är endast om man på grundskolan läste mod.språk och fortsätter in på gymnasiet i samma språk, och börjar med mod.språk 3 på gymnasiet och sedan läser och får godkänt betyg även i mod.språk 4 - som man får max i merit i mod.språk.

    Det är alltså, lite lättare och "mer garanterat" som man kan få meritpoäng på SA, jämfört med ES. Å andra sidan, om man lättare (med mer lust och motivation) läser på ES och pga det får Högre betyg, så är det myckt värt och inte minst i "välmående" (att titta tillbaka på sin gymnasietid och minnas den med glädje - är en bra grund för framtiden, oavsett betyg, tycker jag).

    Ang. höga/låga betyg
    Det hjälper inte att t.ex ha alla C-betyg på SA, eller inte ens B-betyg, därför att så lågt har inte antagningsgräns på populära program på högskolan sjunkit de senaste året.
    Givetvis kan man komma in via Högskoleprovet. I så fall räcker det med endast godkända betyg.
    Obehöriga deltar inte i konkurrensen. Men många behöriga kommer inte in, pga för låga betyg och för lågt resultat på högskoleprovet.

    Du får gärna visa mitt svar för de personer som du diskuterar gymnasieval med. Om de inte håller med mig - är de välkomna att skriva kommentarer eller ställa egna frågor.
    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    Ang. yrken efter ES, så är det jättesvårt att svara på - då det finns tusentals yrken man kan satsa på: både direkt efter gymnasiet och ännu fler om man går någon eftergymnasial utbildning.

    Yrken som ofta intresserar elever som går inriktningen musik är: artist, låtskrivare, arrangör, producent, musikpedagog, musiker, kantor, studiotekniker, ljudtekniker, lärare, journalist. Men man kan i princip bli vad som helst; bl.a med kompletteringar efter gymnasiet; ex. genom studier på naturvetenskapligt basår kan man bli behörig till läkar- och tandläkarprogrammen, till veterinärprogrammet och till biologiska utbildningar, ex. kan bli marinbiolog, om man så önskar, kompletterar efter gymnasiet, får höga betyg eller högt resultat på högskoleprovet och kommer in.
    En ny studiefort (sedan 2-3 år) är KKU, som ej funnits förr, så kika gärna på den. En annan studieform på eftergymnasial nivå som inte är jättegammal /har funnits i 5-6 år/ är Yrkeshögskola. Exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    Eventkoordinator
    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/event-marketing-management
    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinator ;

    Visual merchandiser
    https://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/visual-merchandiser-frans-stockholm

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar - se www.yhguiden.se