Louise

    Jag tänker gå IB programmet natur spår men jag är osäker på det eftersom att naturnatur öppnar många vägar till mig och jag vet inte om Ib natur spår ger lika mycket möjligheter som naturnatur. Grejen med att jag vill gå IB är att undervisningen är på engelska, så borde jag fortfarande gå IB och hur kan det påverka mina framtida möjligheter?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,
    det finns valbara kurser både på NA/naturvetenskap och inom IB-programmet. Vilka valbara kurser du läser kan vara viktigt för dina framtida möjligheter (efter gymnasiet). Vilka valbara kurser som du ska kunna välja mellan brukar skilja sig mellan olika skolor. I stort sett, behöver det inte finnas betydande skillnad mellan möjligheter som en elev med examen från NA/naturvetenskap har och en elev med IB-diploma har.
    Du kan se programplan för NA på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf
    Du kan läsa om IB-programmet på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB Att bli antagen till IB är inte en självklarhet, även om eleven som söker har mycket höga betyg. Det är en speciell utbildning. Förutom att undervisning är på engelska, finns även annat som särskiljer sig. T.ex är bra att veta att i slutet av IB-programmet ligger stora och mycket viktiga examinations-tillfällen, som i stort sett avgör vilka betyg man får (man samlar på sig kunskaperna i tre läsår och ska visa upp alla dem i slutet av utbildningen). Det sättet (upplägget) som IB bygger på passar inte alla elever. Det gäller att lära om sig ganska mycket, lära sig nytt sätt. Svenska elever som gick i en "vanlig svensk grundskola" är inte vana vid det sättet som IB-använder sig av. Det finns för- och nackdelar i så gott som alla alternativ på gymnasiet och vad som passar just dig bättre, måste du bestämma själv (med hjälpa av dina vårdnadshavare och SYV-en på din skola).
    Gå på så många öppna hus och gymnasiemässor du kan. Boka skuggning/följa en elev under en skoldag på båda alternativen, då kan du testa bli elev för en dag på båda utbildningar, så kommer du förhoppningsvis få bättre bild om vilken av utbildningarna passar dig bättre.

    Du frågar om dina framtida möjligheter efter NA och IB. Att lära sig viktiga saker kan man även på andra sätt än genom att följa skolundervisning. Man kan bedriva självstudier, och lära sig på andra sätt. Det går också att komplettera med kurser efter gymnasiet. Det finns ingen gymnasial utbildning som öppnar "alla dörrar". Det går inte heller att lista upp alla de olika möjligheter efter NA och efter IB för att listorna blir i så fall oändliga. Att planera på mycket lång sikt är svårt, bland annat för att utbildningsutbud förändras, och ingen vet exakt vilka utbildningar som kommer att bli sökbara för dig efter gymnasiet, förutom de "vanliga", som t.ex läkarprogrammet lär ju finnas kvar.

    • Louise : Tack så mycket för svart
    • Mikael : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!