Tove
    Hej! Jag går i nian, och jag har funderat på att gå natur med inriktningen samhälle. Men jag vet inte om det passar mig. Mina favorit ämnen är matte, idrott och svenska. I matte har jag C/B, idrott har jag B och i svenska B/A. Jag tänkte på natur eftersom jag tycker Matte är väldigt kul, men kemi och fysik tycker jag inte om så jättemycket... Biologi tycker jag kan vara helt okej, för jag tycker att naturen och kroppen är ganska intressant. Geografi tycker jag också är kul. Språk är väldigt kul också! Jag pratade lite med en som går natur-natur, och han sa att om jag går natur-samhälle behöver jag inte läsa lika mycket fysik och kemi, utan mer biologi.
    Jag vet inte vad jag vill bli när jag blir stor, därför vill jag gå ett högskoleförberedande program. Plus att jag tycker att skolan är ganska kul. Men det är något jag tycker låter lite roligt, och det är att jobba som sjukgymnast eller personlig tränare. En sak jag gillar är att det ska vara ordning och reda, jag vill ha struktur på allt. Iallafall så ska jag söka in på ett idrottsgymnasium, så jag måste ha bestämt mig snart. Tror ni att jag skulle passa in på natur-samhälle? Eller är det för mycket no för en som inte är så jätteintresserad? Skulle samhälle passa bättre?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, Tove!
    Så roligt att du trivs i skolan och tycker om många ämnen inklusive matte, biologi och språk.

    Sjukgymnast bytte namn och heter nu Fysioterapeut. Det är en högskoleutbildning och du gör rätt i att välja ett högskoleförberedande program där du garanterat får behörighet till högskolestudier. Förutom högskoleutbildningar, finns det andra eftergymnasiala utbildningar på Folkhögskolan /t.ex. Fritidsledare/ och på en Yrkeshögskola, se utbud på www.yhguiden.se.

    Och nu - direkt till din fråga om vilket program och inriktning som skulle passa dig bäst. På de flesta program - i alla fall på Naturvetenskapliga och Samhällsvetenskapliga - väljer man inriktning inför å k 2. Om du söker till en skola som erbjuder flera inriktningar kan du bestämma dig definitivt angående inriktning under å k 1 på gymnasiet.
    Undrar om du vill titta lite närmare på Humanistiska programmet också, du gillar ju språk!

    Gå på öppet hus och besök Gymnasiemässan, om tillfälle ges. Det är ännu gott om tid innan du måste bestämma dig.

    Bästa hälsningar & återkom gärna längre fram om du har frågor!
    Mikael SYV
    Hej igen,
    du kan läsa om Naturvetenskapligt program på http://www.gymnasieguiden.se/program/NA och se programplan på länken http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf

    info- om Samhällsvetenskapliga programmet finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/SA
    och längst ner på sidan där finns även programplan där du kan se exakt vilka kurser som ingår.

    Info- om samtliga gymnasieprogram finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/.
    Det är mycket att ta in, men du kan kanske läsa om ett program om dagen - det är ännu gott om tid.

    Så som du har beskrivit dig själv, dina intressen och egenskaper samt framtida planer, så känns det som om Samhällsvetenskapliga programmet skulle kunna passa dig bra. Det finns stora möjligheter att påverka innehållet i utbildningen genom att välja kurser inom programfördjupningen samt Individ.val och även temat för Gymnasiearbete - så du kommer i vilket fall forma din egen utbildning, oavsett vilket program du kommer att läsa.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV