Jessica
    Hej! Jag gick Sam Beteendevetenskap i gymnasiet där jag bara fick G i Samhällskunskap A. Nu vill jag anmäla mig till en prövning för att få upp betyget, men förstår inte vilken kurs som motsvarar gamla Sam A. Studentum säger:

    *1a1 & 1a2 = För dig som inte läst Samhällskunskap tidigare eller läst gamla Samhällskunskap A på ekonomisk, estetisk, humanistisk eller samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet.

    **1b = För dig som läst tidigare Samhällskunskap A på naturvetenskaplig eller teknisk linje på gymnasiet.

    Är det så stor skillnad mellan kurserna? Tar jag mig vatten över huvudet genom att pröva 1b istället för övriga? Hjälp!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,
    Du behöver göra prövning i Samhällskunskap 1b. Du kan titta i Tabellen för utbyteskomplettering som finns på olika webbplatser bl.a på Antagning.se: Motsvarande kurser för dig med Slutbetyg. Din "gamla kurs" Samhällskunskap A var på 100 gymnasiala poäng och det är också den nuvarande kursen Samhällskunskap 1b, den är också på 100p. Så de kurserna är likastora och innehåll är ungefär densamma... kan man kanske säga. Med tanke på att det sker ständiga förändringar i samhället, så kan jag inte säga att innehåll är identisk... men på det stora hela borde vara mycket liknande.
    Ett annat alternativ skulle vara att du gör två prövningar: i Samhällskunskap 1a1 och sedan i 1a2; det är två stycken 50p.kurser som tillsammans bildar den 100p.kursen Samhällskunskap 1b. I så fall betalar du två prövningsavgifter och måste boka dubbel så mycket och åka till prövningsstället flera gånger. Så, jag ser inte någon riktig fördel i att du ska göra två prövningar förutom en situation där du skulle kanske fått högre än "endast godkänt" betyg i kursen samhällskunskap 1a1 och i den andra kursen, 1a2, fick E (godkänt) så höjer du i så fall lite grand... men i fall du får E i Samhällskunskap 1b, så höjer du inte. Det som under alla omständigheter ändå är bra är att du kan inte sänka ditt gamla betyg. Om man har flera betyg i samma eller i motsvarande kurser, gäller det högre betyget.

    • Jessica : Tack snälla för svar, då kör jag på 1b som tänkt! :)
    • Julia : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!