Nora
    Hej.
    Mitt problem är att jag inte vet vad jag ska göra. Jag går första året på naturprogrammet. I framtiden vill jag bli behörig att plugga vidare till sjuksköterska eller psykologprogrammet. För att bli behörig till det krävs antingen Vård och omsorgsprogrammet med högskolebehörighet eller naturprogrammet. Jag går redan natur men ligger en hel del efter pga att jag främst inte är jätte motiverad och har en dålig period i mitt liv just nu. inom närmsta tiden vill jag flytta ut och behöver en inkomst för det, då kom jag på att jag borde byta till vård och omsorgsprogrammet. Där jag kan kombinera det med studier och jobb. Dessutom känns det som man förbereds mycket bättre inför yrket och vidare studier. då mycket är praktiskt. Problemet är då att jag pratat med rektorn på en annan skola där dom har vård och omsorg, men nu en vecka efter fortfarande inte fått svar ifall jag kan byta eller inte. Han sa att han skulle återkomma. Dessutom tänker jag att om jag ska flytta utanför staden vilket jag har planer på att göra. Är det värt att plugga överhuvudtaget nu? Borde jag kanske studera på komvux sen? Jag känner verkligen inte för att gå om ett år till. Finns vård och omsorg med högskolebehörighet på komvux? Finns vård och omsorg med högskolebehörighet på distans gymnasienivå?
    • Milla : Hur känns det nu? Har du bestämt dig för vad du vill göra? Du kan alltid samråda med oss. Vi finns här för dig!
    • Nora : Hej, har bestämt mig för att jag borde byta till vård och omsorg. Ska vänta till på måndag och se om jag får något svar ifrån rektorn, annars mejlar jag någon annan skola och då blir det vård och omsorg lärling jag söker mig till. Funkar inte det så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. :) tack så mycket.
    • Milla : Du kan söka om till åk 1 igen och gå om.
    • Nora : jo men har verkligen ingen lust att göra det, då jag redan gått om första året på gymnasiet en gång. Detta ska egentligen vara mitt andra år.
    • Milla : Ok, jag visste inte att du gick om ett år: vilket program kom du in från början? Det frågar jag för att ha bättre insyn i situationen och ge dig bättre råd. Och vad gör du om du inte kan byta nu?
    • Nora : Jag gick samhällsprogrammet hösten 2014. Hoppade av utbildningen januari 2015. Så hann aldrig bli klar med några ämnen därifrån. Jag hoppade av för att den utbildningen inte var det jag riktigt ville ha. Om jag inte kan byta program nu är jag osäker på vad jag ska göra. Kommer förmodligen försöka hitta något fastjobb och vänta tills jag fyller 20 och kan studera vo på komvux. sen kanske man kan plugga vidare till sjuksköterska därifrån? Fast vill egentligen inte heller det. känner mig så gammal då och som man slösat tid..
    • Milla : Hitta jobb först, sen kan du bestämma om du vill byta från skola till jobb - är mitt råd.
    • Milla : Om du söker om till åk1 igen blir du klar med gymnasiet när du är 21 år men om du hoppar av och läser på komvux sen, blir du klar med gymnasiet när du är 23. Det går snabbare om du söker om, men vi hoppas du kan byta till VO nu.
    • Nora : Hej igen! ville bara fråga angående en sak. När jag talade med rektorn ang byte till vård och omsorg, så tyckte han det var viktigt att jag var i fas i svenska engelska kurserna åtminstonde. Och saken är den att jag inte är det då jag haft väldigt mycket annat och inte kunnat ge skolan allt denna termin, nästan inget alls. Gills inte mina omdömen då jag fick när jag gick samhällsprogrammet? då läste jag ju samma kurser, och där låg jag väldigt mycket bättre till. tror du jag kan visa upp det?
    • Anna : Du kan och bör visa upp allt som talar till din fördel, självklart! Och vi håller tummarna och hoppas på det bästa!
    • Nora : Hej igen! Jag har nu inte hunnit bli inskriven på den nya skolan som erbjuder vård och omsorg. Och har än inte skrivit ut mig ifrån naturprogrammet. Imorgon är det avslutning. Och sista dagen för mig att kunna skriva ut mig, annars måste jag vänta till efter jullovet. Vad råder ni mig att göra? Jag är rädd för att skriva ut mig nu då det inte är 100% säkert att jag kommer få börja på Vård och omsorg. Men imorgon ska jag förmodligen träffa rektorn och beslutet skall tas. KOmmer jag säkert inte få några böcker eller plugg om jag inte skrivit ut mig ifrån den andra skolan, och de gör att jag inte kommer komma plugga ikapp lite under lovet. Jag är rädd att sluta upp med absolut ingenting.
    • Anna : Du är 17 år och kan inte skriva av dig från skolan. Det är dina vårdnadshavare som kan göra det. Mitt råd är att du är inskriven i skolan till den dagen då du kan börja på den nya skolan.
    • Nora : jo, men fått en blaankett där min mamma fyllt i men inte lämnat den ännu var det jag menade. jag tror med det känns bäst att göra.
    • Anna : Om du lämnar in blanketten och med det "skriver av dig" från skolan, har du från den dagen inte rätt till Studiebidraget från CSN. Jag skulle inte skriva av mig från skolan innan jag var helt säker på att jag får plats på en annan skola. Vad vinner du på att skriva av dig? Du ökar inte dina chanser att komma in på en ny utbildning med att du skriver av dig från "den gamla". Du gör som du vill men jag förstår inte varför det är bråttom för din del att skriva av dig. Din skola kanske vill ha din plats till en ny elev, det kan jag förstå och du kanske därför blir uppmanad att lämna in blanketten och lämna din plats "till förfogande" som det heter. Men för dig är det en nackdel att vara utan plats: bl a har du inte någon ersättning från CSN.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Nora!
    Jag förstår att du har det lite jobbigt och har många frågor.
    Jag ska göra allt jag kan för att svara på alla dina frågor och jag lovar också att hålla tummarna för att det löser sig för din del på ett bra sätt och inom mycket kort!

    Jag ser att du är 17 år, inte myndig, alltså. När fyller du 18 år?

    Att rektor inte har svarat på en vecka kan bero på att rektorer har jättemycket att göra och hinner inte, helt enkelt. Du får påminna om att du fortfarande inte fått svar. Skicka meil och fråga "hur går det med min fråga?" - och god jul! :) ... det skadar inte.

    På Komvux kan man läsa från 1 juli det år man fyller 20 år eller om man redan har fullständig 3-årig gymnasial utbildning bakom sid. De som hoppar av gymnasiet får inte läsa på komvux. De får vänta tills vårterminen det kalenderår som de fyller 20 år, då kan de göra Ansökan, men självaste studier kan de påbörja tidigast 1 juli det året.

    På distans finns det några Högskoleförberedande program och bara på en enda gymnasieskola - http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium och de på försök på uppdrag från Skolverket kör de där högskoleförberedande programmen. Det är inte Heldistans heller, utan det finns obligatoriska träffar och man måste kunna ta sig till skolan någon gång.

    Jobba får man i Sverige från det att man fyller 13 år. Dock är det ganska svårt att få jobb innan man fyller 18 år. Sedan är det lite lättare - då reglerna på vad man får och inte får göra innan man är 18 år, "skrämmer" arbetsgivare lite grand... men när du fyller 18 år, då får du jobba med vad som helst: nattetid, ha ansvar för kassan och lyfta tungt mm.

    Om du får jobb (vilket jobb som helst) - så ger det dig inkomst och arbetslivserfarenhet, vilket är alltid jättebra.

    Ang.flytta eller hoppa av skolan, är det fram tills du blir 18 år, som dina föräldrar/vårdnadshavare som bestämmer.
    Vi på Fråga SYV tycker allmänt att det är inte bra att bara "hoppa av" om man ej har något alternativ.
    Vi har samlat våra bästa tips om vad man kan göra i stället - här: http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp

    Jag råder dig läsa (länk ovan) och fundera lite på alla de olika alternativen.

    Se också om det finns andra gymnasieskolor som erbjuder VO och dit du skulle kunna byta.
    Jag ser större chans att byta om du byter till Lärlingsutbildning. Dessutom får du då extrainkomst (1000 kr) som lärlingsersättning.

    De gymnasieskolor som vi vet erbjuder Lärlingsutbildning på VO, finns här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=23&orientation=70&vocation=&variant=4&county=&order=school

    Dock kan det ev finnas möjlighet att läsa som Lärling även på en annan skola, som inte finns med bland presentationerna på länken ovan.

    Om du inte får byta nu och inte får något jobb - stanna i skolan, är mitt råd. Även om du riskerar några F-betyg, så är det bättre att läsa: du har nu rätt till Studiebidrag och behåller den rätten även om du får F i kurserna, men man får ej skolka :) men det vet du själv också. Du lär dig ngt när du går i skola och det blir lättare att få högre betyg i samma och även i andra kurser nästa år.

    Sök om till åk1 till hösten 2016, är mitt råd. Det kostar inget att göra ansökan och om du får utbildningsplats, kan du alltid tacka Nej till den sen.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Tandsköterska är en Yrkeshögskoleutbildning, dvs eftergymnasial. Se ex på http://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska13
    Om man har lärlingskontrakt, får man 1000kr extra i månaden.
    Jobb söker du själv och om du hinner jobba vid sidan av skola, är det jättebra!
    • Nora : Kan jag med hjälp utav lärlingsutbildning yrke- undersköterska eller tandskötare, bli högskolebehörig med och därefter plugga vidare till sjuksköterska? Får man betalt när man arbetar halva utbildningstiden? Om man jobbar halva tiden av utbildningen läser man lika mycket ämnen som alla andra ändå?
    • Milla : Jag ska utöka mitt svar till dig!
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Alla elever på yrkesprogram har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet.
    Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Behörig till sjuksköterska på VO kan du bli om skola erbjuder de rätta kurserna, du måste fråga på skolan.
    Till tandsköterska är det lättare att bli behörig på VO än till sjuksköterska för att det är en yrkeshögskola och inte högskola.
    Byta utbildning mitt i läsåret är inte en rättighet.
    Du kan söka om till åk1 till nästa år, om du vill.