Moa
    Hej!

    Jag står i valet mellan att läsa naturvetenskapligt basår antingen på komvux via NTI på distans eller att läsa det på en folkhögskola.

    Vad finns det för för- respektive nackdelar med de två alternativen?

    Jag förstår ju såklart fördelarna med att vara i en klass, kunna diskutera, ha en fysisk lärare osv men samtidigt har jag i så fall en bit att pendla. Jag är motiverad och bra på att strukturera mig och har dessutom läst en distanskurs tidigare, vilket fungerade väldigt bra.

    Men som sagt, vad är fördelar och nackdelar? Kommer det påverka antagning för kommande universitets/högskolestudier?

    Jag har bra betyg nu och vet att exempelvis matte och fysik inte är mina starkaste ämnen? Kommer det i så fall dra ner mitt meritvärde om jag får lägre betyg i dessa kurser och försämra mina chanser att bli antagen? Eller kan jag söka på värdet av mina tidigare betyg?

    Ytterligare en tanke jag har är huruvida det eventuellt kan vara bättre att enbart läsa separata kurser via komvux? Jag har nämligen läst fysik 1b1 och matte 3B.

    Många frågor, men jag hoppas ni kan hjälpa mig så jag kan ta ett välgrundat beslut!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej ! Är du redan Antagen på flera platser? Eller tänker du söka ? Det finns inte ngn garanti på att bli antagen.Sök till olika ställen samtidigt !

    • : Jag är redan antagen. Det är därför jag behöver ta ett beslut!
    • Julia : Kurser via komvux (vilka betyg du får) kommer påverka ditt meritvärde: du kan både höja och sänka ditt jämföresletal, efter som betyg i de kurser kommer räknas in. ... På folkhögskola: du behöver få Omdöme att du är behörig vad gäller de här... och de här kurserna. Hur högt omdöme du får kommer inte spela roll. ... Du säger det är en bit att åka/pendla - fråga om folkhögskolan har studerandeboende, där du kan bo under studiedagar och åka hem på helgerna, kanske?
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om matte och fysik är, som du skriver, inte dina starkaste ämnen - är det då till kemiutbildningar eller till biologiprogrammet du kommer söka på högskolenivå?
    Vilka kurser krävs för särskild behörighet till det programmet du vill komma in på?
    Vi kan ta veterinär som exempel... det krävs fysik2, kemi2,biologi2 och matte 4 - och om du redan har examensbevis och ska efter det läsa fysik 1, fysik2 - kemi1 och kemi2, biologi 1 och 2 och matte 4 - då är det just fysik2 (och inte den kursen på nivå 1 i fysik som du läser efter din examen på gymnasiet) som kommer räknas in i ditt jämförelsetal. Men kurserna bygger direkt På varandra - så man brukar ha högre betyg i en underliggande kurs eller samma betyg i alla kurser i samma ämne. Det är ovanligt att ha högre betyg i t.ex kemi2 än man hade i kemi1.