melis
    Hej!
    Jag ska söka till läkarprogrammet men kommer att göra några prövningar innan. Under tiden tänkte jag läsa till biomedicinsk analytiker så att jag kan ansöka om tillgodoräknande sedan när jag kommit in på läkarprogrammet.
    Är de många kurser som går att tillgodoräkna isåfall?
    Vet Ni något annat program som har många kurser liknande läkarprogrammets eller är BMA det närmaste jag kommer?

    Tack på förhand! mvh M

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Melis!

    Det går inte på förhand lova att ngt. blir "tillgodoräknat", det beslutas sen, när du väl är inne på Läkarprogrammet. Tänk på att Studiemedel kanske inte räcker till...

    Studiemedel från CSN kan man få för högskolestudier i max 6 år, 12 terminer. Läkarutbildnignen är på 5.5 år (11 terminer). Att ngt. blir tillgodoränkat eller inte, kan du inte veta på förhand - och det kan uppstå en situation när du inte har försökrning under dina sista terminer på Läkarprogrammet.

    Sedan är det också så att kurser som kan tillgodoräknas ligger oftast "insprängda" inom programmet... dvs du kan inte hoppa över en hel termin, utan kanske kan du vara ledig 3 veckor mitt i en termin och sedan 2 veckor - mitt i nästa termin. Den totala studietiden blir troligtvis densamma, dvs du blir inte klar snabbare än på 5.5 år med Läkarprogrammet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen

    Julia Syv

    • : Ok Tack så mycket för svar!! :-)
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! L. :)