Sofia

    Hej, Jag ska läsa matte3b på komvux distans (läste inte det på gymnasiet då jag gick Samsam och valde engelska 7 istället). Jag undrar då om jag ska skriva nationella prov på matte 3?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia; det är upp till mattelärare och rektor på komvux att bestämma om de studerande som läser på komvux i just den kommunen just den kursen just under den här terminen, ska alla skriva NP. Om dina studier är på "heldistans" alltså utan några träffar, då gissar jag på att det är mer troligt att ni inte ska behöva göra NP, men det är en fråga som du bör ställa till mattelärare eller till rektor på komvux i just den kommunen där du ska läsa.
    Utbildning kan vara "utlagd på entreprenad" också - alltså det är inte ovanligt att komvux köper kurser hos privata utbildningsanordnare, och i så fall blir det upp till den undervisande lärare i samråd med sin arbetsledare, som kan vara rektor eller VD för utbildningsföretag, att besluta om det.
    Många ggr kan inte en sådan fråga besvaras på förhand; beslut om NP kan fattas mitt i en kurs eller till och med närmare kursslut. Du ska vara beredd på att kanske behöva göra NP, men det kan också vara så att du "slipper".

    Innehåll i kursen matte 3 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-3 där du också kan lösa uppgifter och "öva" på den kursen; eller läsa den på egen hand, helt och hållet.

    Studie- och yrkesvägledare