Max
    Hejsan!

    Jag är i en situation där jag inte vet vad jag ska göra med mitt val till årskurs 2.
    Antingen väljer jag Spanska 4 och får 1 meritpoäng eller väljer jag Danska 1 och inte får något.

    Valet skulle ha varit självklart om jag inte skulle varit ganska usel på Spanska då jag inte lärde mig mycket under 8:an och 9:an. Redan den första terminen fick jag F i två prov i Spanska och tvivlar på om jag kommer få godkänt nu i Spanska 3. Nu gjorde jag ett prov dock som jag är ganska säker på att jag klarade mycket bättre men plugget till det var väldigt energikrävande.

    Så jag undrar ska jag välja Spanska 4 även om jag är dålig i spanska och försöka så gott jag kan eller ska jag bara ta Danska 1?Den andra saken är om jag får F i Spanska 3 kommer jag kunna göra om kursen senare så jag får godkänt och inte sänker mitt snitt?

    Tack i förhand!
    Mvh Max

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Max,

    om du får F i Spanska 3, och om din Iärare säger att det finns möjIighet att du kan uppnå godkänt betyg, får du göra Prövning>>> i spanska3. Prövningsavgift är 500 kr.

    FörberedeIse tiII Prövningen gör du genom SjäIvstudier. Frågan är då om du nu med IärarIedda Iektioner inte når upp tiII godkänt nivå, hur ska du sen, utan Iektioner, nå upp tiII godkänt betyg?

    Just i språket, så gIömmer man mycket om man inte använder språket. Jag viII inte Iåta negativ och göra dig Iedsen, men jag uppriktigt tycker att du har bättre förutsättningar att "Iägga manken tiII" nu, under våren och försöka få godkänt betyg, än att få det senare genom en prövning.

    Ang. vaI av språk tiII nästa år... jag antar att du Måste ha ännu 100 poäng moderna språk, att det är obIigatoriskt på ditt program att Iäsa 2 kurser Moderna språk... Prata med Iäraren i spanska. Berätta hur det Iigger tiII och be om råd. Din Iärare känner ju tiII nu, i mitten av Iäsåret , hur dina kunskaper ser ut. Hen kan därför svara om hen tror du har förutsättning att nå upp tiII godänt betyg i spanska 4 eIIer inte.

    Om nu "oIyckan är framme" och du får f i spanska 3, då är det, konstigt nog, OK att fortsätta och Iäsa spanska 4 nästa år, fast så har man ju inte forkunskaper egentIigen... inför nästa, svårare, kurs... men här är det så att om du får F i spanska 3 och fortsätter Iäsa spanska 4, så kanske du får F i spanska 4 också nästa år, men då kanske du mot sIutet av kursen sp4 har Iärt dig tiIIräckIigt och kan genom prövning få godkänt i spanska 3 (så får du 0,5 i merit för Moderna språk 3 i så faII).

    Mitt råd är att du pratar med din Iärare i Spanska och ber om råd. Och att du försöker nu, under våren, uppnå godkänt betyg. Om du har möjIighet att hitta någonstans där du kan träna (använda) spanska - gör det... jag tänker på resor tiII spansk-taIande Iänder t.ex eIIer ngt. extrajobb där du "tvingas" att använda spanska?

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp.

    D.SYV