Amilia
    Hej!
    Jag har så länge jag kan minas velat bli lärare och tar till våren 2018 studenten. Jag har gått samhällsprogrammet. Men nu till mitt dilemma.

    Jag vill jobba på högstadiet men det finns väldigt få högskolor som erbjuder ämneslärarinriktningen 7-9. Jag bor i Ovanåker och den närmaste högskolan/universitet som har ämneslärare inrikting mot 7-9 som jag har hittat är Linköpings Universitet. Men saken är den att jag tycker det känns väldigt långt bort och skulle hellre studera lite närmare till exempel i Uppsala. Jag vill undervisa i svenska och något annat SO-ämne till exempel geografi. Det som gör att jag tvekar att läsa till ämneslärare med inrikting mot gymnasie är för att jag vill undervisa i tre ämnen och inte bara två. Sen är ju den utbildningen inte lika anpassad till högstadiet som jag faktiskt vill jobba på. Utbildningen är även längre och det innebär högre studielån.

    Så hur ska jag tänka? Ska jag välja att studera till ämneslärare med inriktning mot 7-9 för att det är mer anpassat till det jag vill jobba med, får behörighet i fler ämnen och kortare utbildning? Eller ska jag välja att läsa till ämneslärare med inrikting mot gymnasiet för att det är närmare och ger bredare behörighet (7-gymnasiet)?

    Tack på förhand!
    Med vänliga hälsningar Amilia.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amilia,

    du gjorde en mycket bra sammanställning av för- och nackdelar i de två olika alternativ som du står "i valet och kvalet" inför... :)

    Om du vill söka lärarutbildning till hösten 2018, kommer utbildningsutbud att fastställas till 15 mars 2018. Det kan komma fler program på fler högskolor - att visas upp och bli sökbara. Vi håller tummarna! Vi hoppas att ett ännu mer passande för dig program kommer att starta hösten 2018.

    Bästa hälsningar

    ANNA