Hieu
    Jag läser ekonomi linjen (ek13) inriktning ekonomi. Jag vill helst ha full merit men vet inte hur jag ska få till det till 2,5. Själv har jag läst mandarin steg 1 och det är det enda språket jag läst. Jag har 200 p individuella val och vet inte vad jag ska välja. I Ma 4 får man 1 meritpoäng. Men problemet är, jag är inte så förtjust i matte precis och har skummat igenom min systers matte 4 bok. Kursen verkar endå svår, något helt nytt. Jag är rädd att jag inte klarar av kursen. Tänker att jag får ett E på kursen i slutbetyg, förstör inte jag mitt betygsnitt då även om jag får 1 meritpoäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Hieu,
    reglerna kring Meritpoäng kan du läsa här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Har du funderat på att läsa Engelska 7, som ger 1.0 Meritpoäng?

    Ang.matte så kan du kolla på alla kurser och även öva på uppgifterna på www.matteboken.se - hur mycket som helst och gratis och du behöver inte låna din systers mattebok.
    Hjälp med matte kan du, som bor i Sthm, få i de 10 Räknestugorna, se info- på http://www.mattecentrum.se/tid-plats/stockholm/ - det är enligt info- på Mattecentrums hemsida gratis.

    Vilken kurs i Matte måste du ha för behörighet till den högskoleutb. som du kommer att söka i första hand? Detta frågar jag om för att fundera ut ett sätt för dig att försöka få max meritpoäng.

    Om du undrar ang. vilken höjning du får i Meritvärde av dina betyg om du "bara" får E i Matte 4, så kan du själv räkna ut det. Se info- på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf, s.2
    Du kan göra ett antagande ang. vilka betyg du får i alla kurser och sedan räkna två ggr.
    1. med E betyg i Matte 4
    2. utan betyg i Matte 4
    Jag tror du får högre Meritvärde med E i Matte 4 för att 1.0 är en stor höjning /av 22.5 möjliga/.

    Du behöver inte räkna "för hand", det finns Räknehjälp på länken https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/gf/

    Återkom gärna med svar på frågan som jag ställde i detta svar samt - om du vill - kan du uppge hur stor blev höjningen i ditt Meritvärde när du räknade med E i Matte 4.

    Vänligen
    Julia SYV
    Hej igen,
    en utökad kurs är inte en generell rättighet, du måste fråga om din skola har möjlighet att erbjuda dig läsa en utökad kurs. Skolan kan neka dig att läsa en utökad kurs utan någon motivering, bara för att skolans skyldighet slutar med att ge eleverna möjlighet att ta ut Gymnasieexamen och för det räcker det med 2500 poäng.
    Oftast får man ett positivt beslut ang. läsa en utökad kurs i fall man kan påvisa att man behöver den kurser för behörighet till eftergymnasiala studier och om man saknar bara en kurs, och skall för det behöva läsa på KomVux och "förlora" ett helt år tills man kan söka till nästa års antagning /de flesta utbildningar börjar bara på hösten/, då tycker skolorna att det är inte rimligt - och erbjuder att läsa en utökad kurs. Det varierar från skola till skola och du kan absolut fråga ang. en eller flera utökade kurser, men du måste vara beredd på att du inte får läsa dem.
    Angående välja Mandarin, steg 2 och 3 inom Individuellt val - så kan du givetvis önska de kurserna. Har skola en behörig lärare i det språket? Om inte, kan du inte läsa dem. Sedan är det skillnad på Mandarin som Moderna språk och som Modersmål. Det är två olika ämnen. Har du betyg i steg 1 - Modersmål eller Moderna språk? En lärare behörig i Modersmål behöver inte vara behörig att undervisa i samma språk som "ett Modernt språk".
    200 p. Individuellt val - här finns det Garanterat valbara kurser, se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf till höger.
    De kurser som inte nämns bland Garanterat valbara, kan du ÖNSKA att läsa men din skola kan svara att det inte finns möjlighet till det /pga det inte finns en behörig lärare eller för att det är full i grupperna redan eller vilken annan anledning som helst/.
    Ansök om att läsa en utökad kurs och önska dig de kurser du vill läsa, men det är bra om du på förhand vet vad skola kan eller inte kan säga NEJ till.

    Önskar dig allt väl! Håller tummarna för att du får läsa alla de kurser som du önskar!
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    • : Jag behöver ma b 1, 2 o 3. Jag undrar, kan man
    • : *Jag undrar, kan jag välja mandarin steg 2 o 3 med mina 200 individuella val och sedan ha ma 4 som utökad kurs? Engelska 7 ingår i kursen jag läser så där kommer jag att få 1 meritpoäng.
    • Julia : Jag skall skriva ett utökat svar till dig nu!