Kim
    Hej!
    Jag går teknikprogrammet och ska snart göra mitt val för de individuella valen. Jag ska välja för 200 p och har redan bestämt att jag ska gå Ma4. Jag funderar också på att välja engelska 7 då det skulle gynna mig med de extra meritpoängen, men då måste jag ju ha godkänt. I nuläget ligger jag på C-nivå, i texter och eget arbete har jag A men i läs och hörförförståelse är jag mycket sämre. Jag undrar därför om ni tror det är någon mening för mig att välja eng 7, har jag chans att bli godkänd eller är det bättre att ”safea” och satsa på ett A i nått annat ämne? Behöver verkligen meritpoängen!
    • : Om någon annan har gått eng 7 får ni gärna lämna en kommentar om du det var. Var det svårt? Mycket eget arbete eller mer tester? Gjorde ni nationella prov? Var det stor skillnad mot eng 6?
    • Anna : Det är många elever som går eller har gått Engelska 7. Dock är alla elever olika och vad en tycker behöver inte alls gälla dig eller någon annan. Eng 7 är svårare än eng 6; jämför hur det, för dig, var att läsa eng 5 och hur svårare eng 6 var (för dig), jämfört med eng 5. Och tänkt dig ännu "ett snäpp" upp i svårighetsgraden, men det är fortfarande samma ämne / samma språk.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    hur lätt eller svårt man upplever olika språkkurser är Mycket Individuellt (beror i princip helt på hur "språkbegåvad" man är, hur stor motivation man har och lite också på "annat" som om man trivs med läraren i den kursen, t.ex). Därför kommer inte andras upplevelser av eng 7 hjälpa dig; det kan till och med bli vilseledande för att vad en person tycker kanske inte alls kommer sedan att stämma på dig och dina upplevelser.

    1.0 meritpoäng är en stor fördel att få. Och även "bara" E-betyg i eng7 kommer att ge en stor fördel. Exempel; vi säger att en elev har alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet, men endast E betyg i just eng 7. Då blir jämförelsetal 19.6 (skulle varit 20.0 men eng 7 drar ner jämförelsetalet) men sedan "plussas" det på 1.0 för att eng 7 ger en meritpoäng.
    Meritvärdet blir med det 19.6 + 1.0 = 20.6
    Och om samma elev fick A betyg i en annan kurs (dvs inte läste eng7 och läste en annan kurs i stället, som inte ger meritpoäng), skulle uträkningen bli 20.0 + 0 = 20.0

    Alltså, även "bara" E betyg i eng 7 ger höjning på minst + 0.6 (och detta i värsta fall; oftast får man mer höjning).

    Angående dina chanser att klara eng 7 kurs är det mycket bättre om du pratar med din lärare i engelska om. Läraren känner dig och din kapacitet. Därför kan hen ge dig bäst svar på frågan om hur prognosen för dig är att klara eng 7.
    Givetvis ger högre betyg än E ännu större höjning av meritvärdet.
    ***
    Det är bra att kunna mer engelska, oavsett vad man läser vidare inom eller var man arbetar. Men det är givetvis en nackdel att få F betyg i eng 7, för att man får inte meritpoängen i så fall + att F betyget drar ner jämförelsetalet ganska mycket. Om man riskerar att få F betyg i eng 7, i så fall räder vi att välja en annan kurs, men om prognosen som du får av din engelsklärare, blir att du bör klara godkänt betyg i eng7, då rekommenderar vi välja eng7.

    Vänligen
    ANNA