Rebecka
    Jag vet inte om jag ska välja estet/dans eller den naturvetenskapliga linjen.
    Jag har dansat jazz sedan jag var nio. När var elva började jag jazzmodern istället. Där dansar jag fortfarande.
    Jag har även dansat bugg när var fem tills jag blev tio.

    Jag har spelat valthorn i fem år på musikskolan. (Dock slutade jag när våran orkester aldrig slutade ta in nybörjare, vilket resulterade i att vi aldrig utvecklades.) Så jag har blivit ganska van med att stå på scen.
    Även dansen jag går i nu är via den kommunala musikskolan. Så vi dansar inför publik minst två gånger varje termin.

    Jag gillar även att koreorafera egna danser. (Dock har jag aldrig vågat visa någon något.)

    De gymnasium jag har kollat på har grundläggning för jazz, modern, street och balett. Jag gillar alla de fyra dans generna.

    Jag har alltid älskat att dansa och stå på scen. Jag skulle älska att ha dansare som jobb, bara tanken gör mig glad.

    Men så älskar jag naturen och alla sorters djur också.
    Jag känner att jag måste göra något åt miljöproblemen och alla utrotningshotade djur.
    Jag blir illa känslomässigt berörd om jag ser eller läser om ner bränd eller skövlad regnskog.
    Jag skulle också gilla att forska eller studera djur som t.ex tiger i deras rätta miljö.

    Jag har B i alla NO ämnen och A i matte, så fortsätter det så här tror jag att jag skulle klara av den naturvetenskapliga linjen.

    När jag gör gymnasieguidens test får jag 1. Debattören 2. Forskaren 3. Djurvännen och 4. Kreatören. Det ger mig alltså både dansare och forskare/miljöpolitiker.
    Jag har jätte svårt att välja.
    Vad borde jag välja?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår verkligen att du har svårt att välja! Du behöver fundera på hur du vill ha det på gymnasiet. Jag antar att du dansar mycket på din fritid så på det sättet så kan kanske Natur passa dig bra - då får du båda delar. Naturvetenskapliga programmet är dock ganska krävande - mycket tid måste läggas ner på studier - även fritid! Besök mässor, skolor - gå på deras Öppna hus och prata med lärare och elever och gör dig en uppfattning om hur just du skulle klara av Natur.

    Du kan ju även gå Estet som dock verkar vara din drömutbildning och lägga till en mattekurs som krävs om du efter gymnasiet vill komplettera med No/Matte - om du då skulle upptäcka att du behöver det. Inget är omöjligt! /Lena, Syv