Lina
    Hej!
    Jag har ett ganska stort problem. Jag har sökt samhälls och kommit in, men vet inte om det är vad jag vill. Jag funderar om estet musik skulle vara mer min grej. I fyra år har jag nu haft underbar musikundervisning i skolan, med utökad musik (fyra timmar i veckan) och har fullkomligt älskat det. Problemet är att jag älskar matte och religion utöver musiken. Jag tycker inte om att plugga men hänger med på lektionerna riktigt bra. Har 307,5 poäng. När jag ser på poängplanerna vill jag ha matte, psykologi, filosofi och sociologi från samhälls och musiken från estet. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Lina,
    du kom in på Samhällsvetenskapliga programmet, men är väldigt intresserad även av musik och vill egentligen gå både SA och Estet.programmet /inriktning Musik/.
    Det är - tyvärr - inte möjligt att gå två gymnasieprogram samtidigt & det vet du om. Du funderar nu på om valet /SA/ som du gjorde, var rätt för dig.

    Jag föreslår följande:
    1. fundera på om det skulle vara möjligt för dig att gå på en Musikskola på kvällstid;
    2. fråga på skolan, om de har elevkör, musikteater eller en annan typ av musik-aktiviteter utanför lektionstid (om det inte finns, kanske du kan komma med ett förslag att starta det);
    3. ansök om att lägga till Musikkurserna inom Individuellt val (som normalt sett är 200 p. men i vissa fall kan utökas). Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf längre ner till höger - Garanterat valbara kurser: "någon Estetisk kurs". Boka tid med Studie- & yrkesvägledare på skolan för att diskutera möjlighet att lägga till några musikkurser.

    Ett annat alternativ skulle vara att byta till det Estetiska programmet. Du kan börja med att ta reda på om det finns lediga platser på Estet. på den skolan, där du vill gå.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Du får gärna återkomma om du har en annan fråga.

    Önskar dig en fortsatt fin sommar!
    SYV Ludmila