alexsandra
    Jag tog studenten från ett tekniskt gymnasium i sommras (2013). Nu vill jag läsa vidare lagom till hösten 2014, men jag vet inte vad jag vill läsa! Jag har gjort flera tester på nätet o då rekommenderas jag försäljning. Men mitt problem är att jag har inte betygen för att kunna söka in till högskolorna i mitt område. Så min fråga är, är min chans till utveckling inom mitt yrke lika stort om jag väljer en yh-utbildning som om jag skulle välja högskola? Jag är nämligen rädd att jag låser mig fast vid ett yrke om jag tar yrkeshögskola i stället för högskola.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du får fundera på vad du vill uppnå med dina studier - är det att komma ut i arbete (som det ofta är) kan Yrkeshögskolan vara ett bra alternativ eftersom de jobbar nära arbetsmarknaden med mycket praktik och eftersom dessa utbildningar ofta finns i bristyrken så är chansen ofta stor att komma ut i arbete.

    Inom Yrkeshögskolan finns det också möjlighet till vidareutbildningar så jag skulle nog säga att möjlighet till utveckling inom YH är god. Du kan leta olika utbildningar här http://www.yhguiden.se/

    /Lena, Syv