Alexander
    Hej. Jag vet inte vad jag ska välja. Jag har hela mitt liv velat bli snickare och har alltid varit praktisk och kreativt lagd. Har alltid haft enkelt med skolan och har fått höga betyg. Jag har 295 meritpoäng, i dagens läge. Men jag vill gå bygg. Jag känner att jag då bara slänger 130 poäng i sjön. Mina funderingar har även svävat kring teknik linje men enda anledningen är bara för att använda alla poäng jag har. Är även jätte skoltrött och pallar inte med pluggande. Men ifall jag väljer bygg känns det lite som jag har pluggat hela högstadiet i onödan för att få de höga betygen. Kunskapen är ju klart bra men ändå. Många som väljer bygg är sånna som inte kom in på nått annat utan bara valde det. Jag har ju fortfarande möjlighet att välja något bättre. Så vad ska jag göra ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander; du behöver inte bestämma dig ännu. Du har tid på dig till sista dagen i Omvalsperioden senare på våren ... Jag tycker annars inte att du "slänger dina poäng/betyg i sjön" - utan att kunskaper är viktiga och det på olika sätt: för det första så vet man ju inte hur höga betygspoäng som kommer krävas att komma in på BA. Antagningsgräns uppstår i konkurrensen mellan eleverna.

    För det andra, så läser man även på byggprogrammet svenska 1 och engelska 5 och många andra kurser som är exakt samma kurser med samma betygsmål som man läser på de högskoleförberedande programmen; du kan också välja till läsa svenska 2 och 3 samt engelska 6 (för grundläggande behörighet till högskolestudier) och matematik 2a och kanske t om 3b - detta för att bli behörig till många olika utbildningar på högskolenivå (högskolor/universiete) och på yrkeshögskolan.

    Du behöver inte plugga vidare direkt efter gymnasiet men med högt meritvärde från ditt examensbevis från BA, kan du även många år senare komma in på eftergymnasiala utbildningar, om du skulle komma på att du vill det.
    Höga betyg på grundskolan får du pga du har bra kunskaper i ämnena. Bra kunskaper i ämnena utgör en bra grund för studier på gymnasiet. Får du höga betyg även på gymnasiet får du "mer garanterat" jobb direkt efter gymnasiet; du kommer med stor sannolikhet ha större val av arbetsplats (jämfört med elever med lägre betyg) + att du även kan välja plugga vidare efter BA (både direkt efter gymnasiet och senare - t o m många år senare... kanske när du fyller 35 år: för att bli "byggnadschef", se ex. yrkespresentation Platschef inom bygg >>).
    Om du är skoltrött, som du skriver och orkar inte plugga så jättemycket, och att du samtidigt har intresse för BA, så tycker jag att du bör ta reda på så mycket du kan om BA - gå på öppna hus och boka "skugga en elev eller en klass".
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA