Moa
    Hej!

    Det har blivit dags för mig att välja gymnasium och jag har några frågor angående det. De program jag väljer mellan är natur och sam (inriktning beteendevetenskap eller journalistik). Mina betyg gör det möjligt för mig att komma in på vilket program och skola jag vill, men mitt problem är att jag inte riktigt vet vad jag vill. Jag är varken jätteintresserad av NO eller SO, men jag vill gå ett brett program som gör att jag kan välja fritt i framtiden. Just nu lutar det mer mot natur eftersom att den linjen anses vara bredare, men även för att jag har det sk. "Duktig flicka-syndromet". I framtiden kan jag tänka mig att bli journalist eller kriminaltekniker, men det jag helst vill just nu är att bli jurist (ev. domare). Jag skulle uppskatta lite råd inför mitt val, men jag undrar även om jag får några extrameriter som gör det lättare för mig att komma in på juristprogrammet, om jag går sam, jämfört med natur.
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Moa!
    Bra att du har betyg som gör att du kan komma in på vilken gymnasieskola du vill!
    Du vill satsa på att i framtiden bli Jurist http://www.framtid.se/yrke/jurist och undrar vilket program som ger dig fördelar.
    Först och främst måste man bli Behörig och till Juristutbildningen är det godkända betyg i Samhällskunskap 1b och i Historia 1b + Grundläggande behörighet, som du måste uppnå. Det är fullt möjligt att uppnå den behörigheten på alla gymnasieprogram.
    Nu - till fördelarna med vissa program:
    På Ekonomi, inriktning Juridik http://www.gymnasieguiden.se/program/EK/juridik
    (Se också programplan på
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf ) - kan du testa på vad juridiska kurser handlar om (det tycker jag är en fördel).

    Ang. "formella fördelar" - så är det höga betyg i alla kurser som gäller att få och kanske också tänka på Meritpoängen http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Då Matte inte krävs för Särskild behörighet till Juristutbildningen, får du 0.5 i Merit redan för godkänt betyg i Matte 2. Ännu en meritpoäng för du för godkänt betyg i Engelska 7. Sedan återstår det en meritpoäng för att uppnå max i merit - och den kan du få för Moderna språk 3och4
    eller för Matte 3 och 4 - eller med kombinationen Moderna språk3 och Matte 3.
    Skulle du t.ex. läsa NA, inriktning Naturvetenskap http://www.gymnasieguiden.se/program/NA/naturvetenskap så ingår det Matte 3 och 4 som obligatoriska. Engelska 7 ingår inte i något gymnasieprogram som obligatorisk kurs. Moderna språk ingår som obligatoriska i både Ekonomi, Samhällsvetenskapsprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet men vilket steg du läser i Moderna språk, beror på dina förkunskaper i det språket från grundskolan.

    På Naturvetenskapsprogrammet läser man fysik, kemi, biologi som inte krävs för behörighet till Jurist men det är inte fel att läsa dem. Men i fall du har lättare att få högre betyg i de kurser som ingår i Ekonomi eller Samhällsvetenskapsprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/program/SA så är det fördelaktigt för dig att läsa det programmet, som inkluderar kurser i vilka du har lättare att få högre betyg.
    Men, å andra sidan, om man kan goda kunskaper "allmän", borde man kunna få tillräckligt högt resultat på Högskoleprovet och komma in via HP-urvalsgrupp. Om man tänker i "den banan" och kommer göra högskoleprovet http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet så går det lika bra att välja NA, SA eller EK - om man senare vill söka till Jurist.

    Hälsningar
    Mikael SYV