Nirawan
    Jag har lite svårt att bestämma mig mellan samhälle och natur programmet. jag vill bli psykolog. Det finns folk som säger att dem som har pluggat Natur har högre chans eller en högre status än dem som har pluggat Samhälle. Alltså att arbetsgivare skulle föredra Natur före samhälle.

    Jag har inget emot att plugga Natur men jag vet också att det är ett program med ett högt tempo och jag är rädd att det kan går fel att jag ligger efter eller får dåliga betyg på något sätt. Så är det sant att Natur har högre status och isåfall borde jag välja Natur?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nirawan!
    för att kunna söka utbildning Psykolog behöver du bli Behörig till just den utbildningen och behörighet är Grundläggande behörighet + Matematik 2 och Samhällskunskap 1b. Vilket program man läste på gymnasiet tas det inte hänsyn till när man söker till en högskoleutbildning.
    När man söker jobb efter en högskoleutbildning, visar man upp utbildningdokument från en högskoleutbildning och inte från gymnasial utbildning.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV