Elin
    Hej, jag har nyss börjat 9:an och har börjat tänkt mycket på vad jag ska söka för program till gymnasiet. Vill gå ett högskoleförberedande program som är ganska brett, vill helst inte gå Komvux efteråt. Är ungefär lika bra på alla teoretiska ämnen, C i NO, matte, B/C i SO, B i svenska, engelska, spanska.
    Problemet är att jag känner att jag inte är intresserad av varken NO eller SO eller nåt annat. Jag vet inte riktigt heller vad jag vill bli, kanske civilingenjör, journalist, ekonom, psykolog eller astronom.

    Nu är det så att jag funderat ett tag på att gå naturvetenskapsprogrammet, natur och samhälle. Där blir jag behörig till alla yrken (om jag väljer till fysik 2 + matte 4) som jag kanske skulle vilja utbilda mig till. Har också funderat på Ekonomiprogrammet, men känner att jag tycker natur är mer intressant än ekonomi då det handlar mycket om siffror m.m. Har också funderat på Samhällsvetenskapsprogrammet, men tycker det är svårt att komma upp i höga betyg i SO då jag har lättare för att lära mig ''korrekta svar'' istället för att man ska motivera och svara på hur man tycker om saker och ting, och det är mycket sånt man ska göra om man vill ha högre betyg i SO.

    Har lätt för fysik, tycker även det är intressant, kemi och biologi är helt okej, matten är svår för mig i början men när jag börjat förstå så klarar jag det bra. Lär mig också ganska snabbt och har nog inget emot av att plugga hemma kanske 4 dagar i veckan.
    Skulle det passa mig att gå Natur och samhälle tror du? Eller skulle det bli för svårt, tråkigt kanske? Jag känner att inget skolämne riktigt intresserar mig så väldigt mycket, (fysik, geografi och engelska kan det ibland) och det är det som gör att jag blir så osäker vilket program jag ska välja. Vet du något program som skulle passa om natur inte är något för mig?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Elin,
    så som du beskriver dig så tror jag säkert att Natur kan passa dig bra.
    Du vill gå ett högskoleförberedande program och det finns 7 st. att välja mellan, se info- om alla dem på länken http://www.gymnasieguiden.se/program

    Du har ännu mycket gott om tid för att bestämma dig. Jag råder dig att läsa om alla högskoleförberedande gymnasieprogram, att gå på Öppet hus på skolorna (info- om när Öppet hus äger rum kommer vi att publicera på skolornas platser på vår hemsida www.gymnasieguiden.se). Du kan på söksidan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium leta fram alla skolor som har ett visst program att erbjuda och du kan söka på namn på en viss skola och kommer då till skolans egen plats, där det bl a finns info- om vilka program och inriktningar som skolan har och längre ner till höger kommer även tid och plats för öppet hus finnas, när det blir dags.

    På gymnasiet väljer du inte bara program och inriktning utan även kurser inom Programfördjupningar samt 200 poäng /två normalstora kurser inom Individuellt val/, du väljer även Tema för ditt gymnasiearbete och kan önska läsa en utökad kurs (lägga till en extra kurs, som inte ingår i ditt program) - på så sätt kan man göra gymnasieutbildning till "din egen" unika utbildning, så du kan anpassa programmet (till en viss del) utifrån egna intressen. För att det inte skall bli tråkigt, kan man läsa ett nytt språk (välja av dem, som finns på skolan). Du kan även läsa utanför skolan - på kvällskurser som olika anordnare erbjuder, exempel på ställen där man kan läsa är: Medborgarskolan, Vuxenskolan, Folkuniversitetet, Miroi m.fl. Jag vet inte var i landet du bor och kan därför inte ge mer exakt info-.

    Ang. det med Matte - så finns det möjlighet att läsa extra på egen hand. Titta in på www.matteboken.se där du kan läsa Matte gratis på egen hand & repetera å k 8 samt gå framåt och titta på vad du skall läsa på gymnasiet - Matte 1, 2 och så vidare. Se på http://www.mattecentrum.se/tid-plats/ om det finns Räknestuga i din stad, annars kan du fråga på biblioteket om de kan erbjuda hjälp med läxorna i olika ämnen inkl matte.

    Jag råder dig att börja med att fördjupa dig i programbeskrivningar, kanske läsa några intervjuer/reportage med elever som går på olika program, som du finner här http://www.gymnasieguiden.se/reportage och planera gå på några Öppet hus.

    Du kommer även att ha möjlighet att prata med en Studie- & yrkesvägledare på din skola.
    Beroende på var i landet du bor, så kanske du kan besöka någon Gymnasiemässa som äger rum i större städer, som Sthm, Göteborg & Malmö. Där kan man hämta mycket inspiration.

    Du är alltid välkommen att återkomma med dina frågor till oss på Fragasyv.se.
    bästa hälsningar
    Mikael SYV
    Hej igen, jag har läst din kommentar och i fall du vill eller behöver läsa Fysik2, Kemi2 och Biologi 2 - då är det bättre att välja inriktning Naturvetenskap där det ingår alla de kurserna + Matematik 4.
    Om du inte behöver Matte 4 för behörighet, då får du Meritpoäng för den kursen, vilket höjer Meritvärde på dina gymnasiebetyg.
    Om kurser ingår i inriktningen är de Obligatoriska och kommer att läsas, de blir inte valbara för dig då.
    Det känns som ett bättre alternativ för dig.
    Valbara kurser kan inte garanteras. Kurser som ingår i inriktning kommer du garanterat att läsa.
    Finns det någon anledning för dig att inte välja "nat-nat" dvs NA, inriktning Naturvetenskap?
    bästa hälsningar
    Mikael SYV
    • : Okej, tack så mycket för hjälpen!
    • Milla : Var så god! Vi är glada om vi kan hjälpa till! *L* ;-)
    • Mikael : Du får hemskt gärna återkomma och berätta hur det gick! Vi håller tummarna för dig!
    • : Hej igen. Nu är det så att jag ska välja, och jag har faktiskt bestämt mig för natur och samhälle. På den skolan jag kommer söka till så får man såklart fysik, kemi och biologi 1. Men också kan man välja 2 av dom som man ska läsa steg 2 i också. Då har jag tänkt välja Kemi och Fysik 2. Men har funderat om jag kanske skulla vilja bli optiker kanske sedan, och då behövs biologi 2 också. Men jag har tänkt välja Psykologi 1 och Engelska 7 som individuella val. Vet ni om jag kan välja att läsa Biologi 2 om jag då vill, även om den inte ingår i det jag valt?
    • Mikael : Du kan ansöka om att få läsa en "utökad kurs" - dvs en kurs utöver heltid. Alla valbara kurser finns det begränsning på skolorna - vad som finns att välja ifrån /tillgång på behöriga lärare och schemat måste också "gå ihop"/. Den frågan du ställer här bör du ställa till den skolan dit du vill söka. Det är bara skolan som kan svara på om just de kurser som du önskar VÄLJA TILL - kommer att finnas som valbara för dig. Önskar dig stort LYCKA TILL! *L* :-)
    • Mikael : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • : Ja jag skulle kunna välja natur natur då det skulle bli lättare. Men om jag går det så får jag inte läsa någon geografi, som jag tycker är kul. Inom programfördjupningen som skolan har som har naturvetenskapligspecialisering (som jag gärna vill läsa också) så måste jag läsa matte 5 också, som jag helst undviker då det redan är mycket matte ändå. Men jag skulle kunna kolla om det går att läsa en utökad kurs som du sa, då får jag alla kurser jag vill läsa och slipper svåraste matten. :)
    • : Jag glömde säga att matte 4 ingår också i programfördjupningen, så den får jag med också :)
    • Mikael : Det kan vara svårt ibland att få med alla kurser som man vill eller måste läsa för behörighet till vidare studier. Ibland måste man välja mellan det som är roligt och det som är nödvändigt med det är så klart bäst om man kan få allt! Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Okej. Tack så mycket för hjälpen!
    Läs alla kommentarer