K
    Hej!

    Jag har ett gymnasieproblem eftersom jag vet inte vad jag ska välja omvalet stänger snart och jag har ingen aning om vilket program jag ska välja. Jag är intresserad av många saker runt omkring mig men jag vet inte vad jag ska välja. Jag pratade med Syv i skolan och hon sa att jag skulle kunna välja natur eftersom den är bredaste och man kan bli vad man vill efter. En annan sak är att jag har lite svårt med matte men själva matte ämnet tycker jag är ganska roligt när man sitter och klurar ut en uppgift. Jag vill bli typ någonting där man kan jobba inom sjukhuset. Vad tycker ni borde jag välja natur eller finns det andra vägar för att bli någonting som man kan jobba i sjukhuset.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej K,

    det finns ett stort antal olika yrken som samarbetar på ett sjukhus, se ex. Sjukhusyrken>>

    Jag tycker att det är Vård- och omsorgsprogrammet man i första hand bör titta på om man är intresserad att arbeta inom hälsa- och sjukvård. Läsa extrakurser kan man både på gymnasiet och efter gymnasiet och bli behörig till "vilken utbildning som helst" efteråt, men att skaffa sig ett yrke - Undersköterska>> - redan på gymnasiet; lära sig grunden i omvårdnad och testa på att ta hand om sjuka människor, tycker jag, är viktigt om man vill satsa på arbete på ett sjukhus i framtiden.

    Hoppas mitt svar hjälper dig att bestämma dig ang. ditt gymnasieval.

    SYV :)