Mariella
    Hej! Jag känner mig jättestressad inför gymnasievalet och har beslutsångest. Jag har inte riktigt bestämt mig än för vad jag vill bli men det verka luta sig åt jurist eller kriminolog. Grejen är att jag inte är 100 % säker på att jag vill bli det men å andra sidan så finns det inga andra yrken som intresserar mig. Vilken linje är bäst att gå ifall man vill bli (främst) jurist eller kriminolog? Jag har hört att man kan gå sam eller ekonomi men vissa säger att jag ska välja natur för att det är mer utbrett. Jag har redan nu nästan 300 poäng vilket betyder att jag borde komma in i den linjen jag söker till. Vilken linje tycker du jag ska välja?
    (Intresserar mig av lag och rätt och av dagens samhälle)

    1 Svar

    Solvig SYV på Krungårdsskolan
    Hej,

    Du kan välja vilken som av utbildningarna för att vara behörig till juristlinjen. De viktigaste att fundera på just nu är kanske - var tror du att du kommer ha roligast? Var kommer du att få bäst betyg?. Har man roligt och trivs fungerar studierna som bäst. Gör gärna studiebesök på gymnasieskolor i din närhet för att känna efter på vilka program och skolor du kommer att trivas bäst?
    Sen behöver du inte ha bestämt dig för att bli jurist nu...det finns ju så mycket man kan bli..
    Lycka till!