Victoria
    Jag ska börja 9an till hösten och har börjat funderat på vilket gymnasiumprogram jag ska välja. När jag börjar på gymnasiet vill jag fortfarande ha bild och slöjd. Finns det något program med det?
    Sen funderar jag på att kanske ta antigen stylistprogramet eller naturprogrammet. Men om jag ta stylist så måste jag flytta hemifrån eftersom inte det programmet finns i min stad men jag får i alla fall ha bild om jag har fattat det rätt. Men om jag tar natur så behöver jag inte flytta hemifrån men får varken slöjd eller bild som är mina favoritämnen. Vilket borde jag ta? Jag gillar att styla folk och så men jag vill också kunna plugga vidare på högskola eller nåt sånt efter gymnasiet, kan man det om man tar stylistprogramet?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, det är bra att du i god tid börjar fundera på vilket gymnasieprogram som du bör välja i första hand!

    Jag undrar om du menar HV /Hantverksprogrammet/när du skriver "Stylistprogrammet". Se programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HV.pdf

    På länken ovan kan du bl a läsa information om att du måste lägga till kurserna - 200 p. inom Individuellt val samt 100 p. för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Om du skulle välja gå Natur, måste du välja 200 p. valbara kurser i alla fall /alla gymnasieelver måste göra det/ - och då skulle du kunna välja någon kurs som du saknar på Naturprogrammet /dock måste du veta att de valbara kurserna läser man från å k 2/.

    Enkelt uttryckt: lägg till "hantverkskurserna" till Naturprogrammet eller "högskolebehörighetsgivande kurser" till Hantverksprogrammet.

    Vilka kurser som du kommer att behöva för behörighet till JUST DIN HÖGSKOLEUTBILDNING, är en annan fråga. Grundläggande behörighet får du om du får ett Gymnasieexamen men kurser för SÄRSKILD BEHÖRIGHET är olika för olika eftergymnasiala utbildningar.

    Det är därför bra om du kan uppge VILKEN högskoleutbildning du kan tänka dig, då tittar man på exakt vilka kurser du behöver för Särskild behörighet.

    Ang.bo hemma under gymnasiet eller flytta - prata med dina föräldrar /vårdnadshavare/. Fram till den dagen då du fyller 18 år, måste du få vårdnadshavarnas godkännande och även ekonomisk hjälp från dem /då inackorderingstillägg till Studiehjälpen från CSN/ täcker bara en del av kostnaderna.

    Som tur är, så är det gott om tid innan du måste bestämma dig ang.gymnasieval.
    Gå på ÖPPET HUS på de skolorna som intresserar dig.
    Titta på vilka eftergymnasiala utbildningar du kan tänka dig. Här är några bra hemsidor: http://www.hogskoleguiden.se/
    http://www.yhguiden.se/
    Tänk på att det är inte bara inom Högskola/Universitet som man kan vidareutbilda sig. Du gillar slöjd & jag föreslår att du tittar in här http://www.yhguiden.se/utbildning/vuxenutbildningen-i-kristianstad/mobel-och-inredningssnickare-snickarakademin1

    När du hittar någon eller några eftergymnasiala utbildningar, som lockar, kan vi titta på behörighetskrav för just de utbildningar och då vet vi vilka kurser som du ev. behöver lägga till.

    Det var mycket information på en gång! Fundera på det, som jag har skrivit om och återkom gärna.

    Önskar dig en jättetrevlig sommar!
    SYV Ludmila