Linda
    Hej, jag slutade mitt andra år på gymnasiet i år och börjar tean nu till sommaren. Jag är född och uppvuxen i Sverige, men mina föräldrar är från Iran, så jag talar persiska hemma. Jag gick på svenska som andra språk i 6-8 i grundskolan och vanlig svenska från 9:an till andra året på gymnasium, då min lärare sa i helklass att om man är har ett annat modersmål hemma kan man välja svenska som andra språk för att lättare få bra betyg och sånt. Så jag tog den kursen då allting skulle vara likadant bara att man blir lättare betygsatt. Mina lärare frågade mig i slutet av kursen om jag vill fortsätta med svenska som andra språk i trean eller inte, (de tycker inte att det behövs då jag pratar perfekt svenska men jag tänker mer på att om det är lättare att få högre betyg, varför inte liksom). Men för några dagar sedan fick jag höra av en av mina kompisar att det är dåligt med svenska som andra språk då det kommer stå i mina betyg att man inte hade vanlig svenska och universitet och jobb kommer inte vilja ta in än för att de kommer tro att man inte kan svenska på bra nivå och sådant. Är detta sant och vad tycker du att jag ska göra i sånna fall.
    Mvh,
    Linda

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    Svenska som andraspråk är jämställt med Svenska vad det gäller behörighet till vidarestudier. Det är ingen som får ha åsikter om SAS betyg är "sämre" än betyg i "vanlig svenska", när man söker till en utbildning på högskola>>, yrkeshögskola>> eller någon annan utbildning.

    När man söker jobb (om du söker jobb på din gymnasieexamen och visar upp den för arbetsgivare) - kan man inte veta hur olika arbetsgivare tänker, men i så fall är det - hur som helst - redan "för sent", då du kommer att ha SAS 1 och 2 i ditt examensbevis, så är det lika bra att ha även SAS 3 också, tänker jag :).

    Arbetsgivare kan själva komma från ett annat land, än Sverige och kan i så fall tvärtom "favorisera" de som har ett annat modersmål. Om man har ett annat modersmål, än svenska, har man i så fall extra språkkunskaper i ännu minst ett språk, utover svenska och engelska, vilket i många jobb är en stor fördel.

    Vilken kurs som "på riktigt" passar dig bättre får du fråga din lärare i svenska om. Det kan också vara så att en elev finns "precis på gränsen" och båda kurser passar lika bra. Men eftersom du läste SAS förut, tycker jag det är bättre att fortsätta i samma "spår", finns ingen anledning att byta, tycker jag. Du pratar ju ett annat språk hemma, inte svenska. Du konfronteras på så sätt med mindre svenska än dina klasskompisar som pratar svenska hemma - och på så sätt har du lite sämre förutsättningar att klara "vanlig svenska" lika bra som de som pratar svenska hemma. Så tänker i alla fall jag. Om din svenkslärare kan argumentera för varför du skulle byta till "vanlig svenska" - lyssna på det, samråd även med dina föräldrar. Jag har i alla fall uttryckt vad jag tycker och varför jag tycker så i detta svar till dig nu.

    Lycka till!

    ANNA