Amir

    Hej! Jag har sökt utbildning till vår 2021 men har nog tyvärr lite för låga meritpoäng för att jag ska kunna komma in. Jag ligger just nu på "Sökande med gymnasiebetyg med komplettering (BII) Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: 15,86 av max 22,5". Tycker ni kan jag komma in? Jag kan inte delta i högskoleprov eller läsa non kurs för att mera meriter för att jag har utländsk gymnasium.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Vi på fråga syv kan inte ge svar på frågan om du kommer in den sökta utbildningen eller inte. Om du är behörig men har för lågt meritvärde för att bli antagen kommer du ställas i reserv. Man kan komma in från reserv, senare.

    Vägledare SYV

    Hej Amir,
    det finns kurser som kan höja ditt meritvärde om du har utländska gymnasiebetyg. Se uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/utlandsk-gyutb/kurser_som_kan_hoja_meritvardet_for_dig_som_har_utlandska_betyg.
    Du kan boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att gå igenom exakt vilken utbildning du har och vad som kan hjälpa dig höja ditt meritvärde.
    Du får också kika på olika yrken på www.framtid.se - på den webbplatsen beskrivs det över 2.ooo yrken. Tyvärr kan inte alla som vill komma in på en viss utbildning garanterat komma in på den. Känner du att det är värt att kämpa för att komma in på just den utbildningen, gör det. I så fall även alternativet Högskoleprovet borde vara ngt du funderar på.