Thobias
    Jag bår bygg andra året och har gått hela hösterminen här, när jag började min första praktik period så kände jag att detta är inget jag vill göra i framtiden, jag har fått en annan praktik och nu är jag på en bygghandel bara för att jag sa som det var och då kom syv och rektorn med förslag att jag kunde göra annorlunda praktik.
    Efter att detta blev av så började jag må dåligt och känna att jag inte kommer ha någon framtid eftersom kag går fel linje och det kommer inte ge mig något efter jag gått ut . Det jag vill göra efter skola är att jobba i klädbutik och sälja, och då tänker jag linjen handels, jag har chansen att byta till handels lärlingprogram men då är det ännu mer praktik + att jag kommer få hopp in i en 1:a och gå ett extra år. Vad ska jag göra? Jag har haft sömnproblem och inte kunnat sova alls pga detta valet som jag måste göra. Känns som att allting blir bara fel. Om jag går kvar, ställer det till för mig att bli det jag vill, eller är det bästa att byta när man har chansen?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Thobias! Så tråkigt att du inte trivs på ditt program, men bra att du upptäckte det nu - i stället för efter gymnasiet. Nu har du chansen att ändra ditt val.
    Det är bra att du fick erbjudande att hoppa in i Handel/Administration - dock "förlorar" du ett år på det.
    Jag tycker inte det gör ngt. att du kommer att läsa på gymnasiet i fyra år. Det finns fördelar: du blir mognare, med mer livserfarenhet och vet för var dag bättre och bättre vad det är du verkligen vill.
    Du är redan 18 år och behöver inte fråga dina föräldrar utan kan fatta beslut på egen hand, dock är det klokt - tycker jag - att ändå tillfråga dem, som känner dig bra och vill inget annat än ditt bästa.

    De alternativ du har nu är att:
    1. stanna på ditt program, gå praktik på byggvaruhandel och satsa på att bli säljare efter gymnasiet; det är inte så att arbetsgivare kräver Gymnasieexamen från just Handelsprogrammet. Arbetsgivare kräver GYMNASIEEXAMEN. /punkt/. Från vilket program är av underordnad betydelse när det handlar om att söka jobb i ett klädesbutik. Jag råder dig söka extra jobb nu, när julhandel har börjat. Butiker söker extra personal. Då får du känna på hur det är att jobba som säljare i butik. Har du kanske redan gjort det?

    2. byta till Handel/Administration: du fick ju erbjudande om det. Boka "skugga en elev" på Handel/Administration - dvs gå med dem minst en hel dag - innan du bestämmer dig. Det borde kunna gå att ordna, tycker jag och är klokt att testa innan du byter;

    3. om du byter, så kanske du kan tänka dig andra program - t.ex. Hantverksprogrammet - t.ex Finsnickeri eller Textil/tapetserare - då lär du dig ett hantverk men ändå kan jobba i butik sen: inredningsbutik t.ex.

    Det är, som sagt, inget krav att arbetsgivare anställer utifrån gymnasieprogram - ja, om det är undersköterska eller elektriker vi pratar om men i butik kan arbetsgivare anställa vem hen vill och tror på. Kravet är oftast: gymnasieexamen från valfritt program. Om du t.ex. skulle praktisera i Byggvaruhandel hela din APL - är det en bra merit, då det viktigaste i butik är att kunna hantera kassan och "ta" kunderna och exakt VAD MAN SÄLJER är av underordnad betydelse: du lär dig på plats vad det är för varor du skall sälja. Det finns ju inget garanti att du får jobb just i klädesbutik direkt. Du kanske får jobba en en annan butik och söka jobb i klädesbutik under en period.

    Det finns exempel på folk som jobbar med helt andra saker än det som de läste på gymnasiet.
    All kunskap och alla erfarenheter kan komma till användning.

    Vet ej på vilken skola du går, men se här http://www.gymnasieguiden.se/schools/view/elof-lindalvs-gymnasium finns inriktning Måleri på byggprogrammet. Ett förslag är att du tar den inriktningen och lär dig måla och sätta upp tapeter /det kan du ha mycket nytta av i livet sen - inte minst för egen del/ och du slipper förlora ett år utan går ut tillsammans med dina jämnåriga. Sedan är du kvalificerad att arbeta som säljare i en färgbutik /om du gör APL på varuhandel/ som även säljer tapeter och på större varuhus kanske det finns många olika avdelningar - både färg/tapeter; och kläder. Du kan kanske få jobb där du praktiserar nu. När man har ett jobb, är det mycket lättare att få ett nytt jobb. Det är den, som inte har ngt. jobb, som har det svårast. Det absolut svåraste är att få första jobbet.

    Fundera lite på vad jag har skrivit till dig nu & återkom gärna med feed-back om vad du tycker, om något i mitt svar blev till hjälp! Känner inte dig och utgick enbart från det du har skrivit i din fråga. Önskar dig det bästa!
    Hoppas vi hörs snart igen! Anna SYV
    • : hej, tack för svar utav dig! Men det är så att jag trivs i skolan och så och alla i klassen trivs jag jätte bra med.
    • : Det är bara så att det känns som att om jag går bygg så Kommer jag inte få jobb alls och att jag inte kommer kunna bli det jag vill. För nu i skolan tänker jag bara på att det som jag utbildar mig som kommer inte gynna mig för att jag inte är intresserad och vill hålla på med det som yrke, utan det är butik som jag vill. Kan säga också att jag måste stå ut med 3månader snickeri om jag ska få yrkesexamen, resten får jag göra på bygghandel. Och på bygghandel får jag vara i brädgårn men inte lära mig om kassa. Men kag får bemötande av kunder och hjälper. Och det med handels. Det är gymnasial lärling programmet. Den vanliga handels finns ingen plats, ich det enda jag tänker på är att jag kommer misslyckas med skola vare sig vilket jag gör. jag går på aranäsgymnasiet också, och om jag byter så kommer jag inte kunna byta tillbaka ifall jag ångrar mig, jag är 17 år och jag är inte myndig än. Det jag känner är att drt är jätte jobbigt att se alla i klassen plugga till npgot de vill bli, de har intresset, men jag är det "svarta" fåret. Jag ska dit och kolla upplägg idag och prata med handels gymnasial lärlings program, och imorgon ska jag ha bestämt mig vad jag ska göra, gå kvar eller byta. Alla säger att vad du än gr så kan du fortfarande bli det du vill, men i detta läget känns det verkligen så, jag sover ingenting på nätterna och har tagit hjälp med lite tabletter. Det är så oerhört mycket praktik på gymnasial lärling, och ja jag har kollat extra jobb, jag vill bara må bra över det som jag utbildar mig till.
    • : Det har pågått länge om vill gå kvar eller om jag ska byta eller inte, mått dåligt i flera i flera månade men inte tagit beslut. Och jag är rädd för att jag kastar bort gymnasiet om jag byter och även om jag stannar kvar. Det är just den vanl.iga handels jag ville men platser finns ej, har ju gjort svenska engelska och matte, men det är försent nu. Jag tänker hela tiden och kan inte ta något beslut. När jag har byggämnen i skolan så känner jag ingen motivation för jag vill inte detta i framtiden. Har ett förslag att skippa all praktik men gå ut med 1700poäng och sen plugga komvux upp de som fattas på handels då. Men jag vet inte där heller, träffar syv hela tiden och hon. säger att vad jag än gör så går det att lösa
    • : Snabbt svar snälla!
    • : Och på bygghandeln kommer jag få sommarjobb om jag vill. Jag har 1,5 år kvar om jag går kvar, men ämnena i skolan är jätte jobbiga när man vill något helt annat. Jag bara tänker och tänker men får inget beslut. Jag vill gå kvar men kag mår dåligt utav det. Jagg vill byta men den enda chansen gymnasial lärling handels. På lindälv.
    • : Jag hade chansen att byta linje till vanliga handels, men r de kom på med bygghandel så tyckte de att jag skulle vänta och se hur det var, jag gjorde det och nu är platsen borta på handels/-adminstartion. Min enda utväg att byta är gymnasial lärling. Mina föräldrar säger att gör det du vill, jag bestämde mig för att stanna men mådde ännu mer dåligt över det, hjälp mig jag vill ställa allt till rätta
    • Liselotte : Jag kommer att svara på dina kommentarer nu! på en gång!
    • Milla : Vi har nu fått ett ganska lovande svar från en skola i Göteborg! Jag skriver info- i ett nytt svar till dig! "Beordrar" dig *L* :-) gå på öppet hus till dem nu på lördag 6 dec.! *L* :-)
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Thobias,
    en kort och bra information om vad det innebär att vara lärling finns här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Nytt från i år är det att Lärling har rätt till 1000 kr. mer i månaden /den så kallade Lärlingsersättning/. Detta är utöver den vanliga studiehjälpen. På Lärling är det lika mycket Praktik som på vanlig yrkesutbildning men man LÄSER YRKESÄMNENA på en arbetsplats i stället för i skolan.
    Det är många elever som vill läsa som lärling pga extra pengar och pga de tycker om att läsa yrkesämnena på arbetsplatsen.

    Men om du vill läsa på ett "vanligt sätt" i skolan med bara 15 veckors praktik - kanske går det att lösa på så sätt att vi kollar av ett större område: du kan kanske pendla till en annan skola som har plats.
    Vi kan t.ex. kolla med den här skolan i Göteborg http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/handelsakademin-gymnasium
    om de kan ta in dig.
    Eller den här: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-goteborg
    Eller den här: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nti-gymnasiet-goteborg-kronhusgatan
    På den skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/plusgymnasiet-goteborg erbjuds det profil Försäljning & marknadsföring på Handel/Administration.

    Kan du tänka dig pendla till Göteborg för att gå på ett vanligt handelsprogram /inte lärling/?
    I så fall kan jag hjälpa dig med kontakt med den eller de skolorna. Jag kan ta reda på om någon av de skolorna har plats i åk1 på vanlig handel. Kanske kan rektor t o m bevilja ta in dig i åk2 - jag kan inte lova men man kan alltid fråga. Rektorn har rätt att fatta beslut om Individuellt anpassat program och vissa ämnen får bytas ut - från Handel mot de kurserna som du redan har fått betyg i. Den möjligheten har begränsningar men det är värt att pröva det också.
    Tänk på saken! Men det är inte alls farligt att ställa frågan. Du behöver inte byta även om de svarar JA.
    Men om du absolut inte kan tänka dig pendla till skolan, då är det ingen idé att fråga.
    Återkom med svar vad du vill göra - fråga eller ej?
    Mvh
    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Kolla gärna, jag bor i kungsbacka och det skulle jag klara av tror jag, verkligen, kolla gärna och återkom så fort som möjligt, tack så jätte mycket för att du tar dig denna tid att kolla upp detta! Uppskattas verkligen
    • Anna : Vi har skickat epost till några skolor och återkommer så fort vi får svar! Vi håller tummarna! *L* :-)
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan, se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/aniaragymnasiet
    rektor på Handelsprogrammet som heter Christel vill träffa dig för att diskutera byte till deras skola.
    De har öppet hus i övermorgon, lördag den 6 december kl.12 och hon föreslog att du kommer ser på skolan och efter det bestämmer om du är intresserad av att byta till dem.
    Du ser adress till skolan i presentationen på länken överst i detta svar.
    Ta med dig dina betyg eller i alla fall skriv upp vad du har fått för betyg redan och vilka kurser du läser nu - så att du skulle kunna överlämna den förteckningen till rektor Christel - vid behov.
    Var god skriv en kommentar så att vi vet att du fick info- om erbjudande ang. öppet hus nu på lördag, OK?
    Lycka till !
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen! Alla Nationella gymnasieprogram är utbildning på heltid med lika många poäng.
    Väldigt många kurser är OBLIGATORISKA och på alla skolor läser man de kurserna men så finns det ett antal VALBARA KURSER och där erbjuder skolorna olika valbara kurser (här kan man skapa Profiler t.ex.) som "block" av valbara kurser så att inte var och en väljer utan man väljer "profil" och alla läser samma valbara kurser. Det är lättare att planera så och tryggare för elever också - då de på förhand vet vad de skall läsa framöver, under alla tre åren på gymnasiet.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HA.pdf kan du se Programplan för HA och alla Gymnasiegemensamma ämnen & Programgemensamma ämnen är obligatoriska för alla elever som läser HA + en av inriktningarna + 700 poäng programfördjupande /valbara kurser/ + 200 poäng /individuellt val/ + Gymnasiearbete 100 p. = 2500 poäng.

    Precis som på alla andra program, så kan man VÄLJA tillvalskurser - inom Programfördjupningar & Individuellt val + man väljer Tema för Gymnasiearbete men val begränsas av det, som skola kan erbjuda och inom Programfördjupningen begränsas också av Skolverket /som bestämmer vilka kurser som får läsas som Programfördjupande/.
    Upplägg - dvs vilka kurser som läses under åk2 och/eller 3 och i vilken ordning också kan variera från skola till skola.
    Ett kort svar på din fråga är: till två tredje delar är samma inriktning på handels/administration - exakt samma på alla skolor /dvs de läses samma kurser/ och till 1/3 del skiljer det sig pga vilka valbara kurser som finns på skolan + att APL är också olika, beroende på vilka praktikplatser som skola har hittat. Är det då SAMMA eller OLIKA utbildningar? *L* :-) - Jo... det är både och... både samma & olika.
    Jag tycker inte du förlorar ngt. om du åker på öppet hus på lördag och i fall du inte tycker om det du ser och hör, behöver du inte gå vidare med det bytet. Du förlorar också inget på att ringa till den andra skolan: du behöver inte byta dit även om ni ses och han visar dig runt på skolan. Du kanske upptäcker att det är för långt för dig att pendla, till exempel. Ingen kan tvinga dig att byta eller att stanna kvar. Jag vill bara påvisa de möjligheter som finns.
    Önskar dig stort Lycka till! - oavsett vilket beslut du fattar i frågan om att byta eller inte byta utbildning.
    Som ordspråket säger: "Du vet vad du har... du vet inte vad du får" och så är det allt som oftast här i livet: man tvingas välja, även om man inte kan veta exakt vilket alternativ som blir bäst.
    Mvh
    Milla SYV
    • : Oj jasså? Jag Har varit inne och kollat på deras sida och kollat schemat där och hur det ser ut, och då läser man mer än vad jag skulle göra om jag gick r
    • : råka skicka. Det jag menar är, management marketing, innebär det något mer för det har mer ämnen än det schemat som jag ser på lindälvs handels adminstrations program, är det någon skillnad på dessa två linjer? Vill bara få en uppfattning på om det är samma linje? Eller om jag är helt ute och cyklar? Vet att det blev sent svar, men skulle uppskatta snabbt svar, tack så jätte mycket för att ni tagit er tid! Uppskattar det jätte mycket!
    • Milla : Jag skall svara på din kommentar nu, inom mycket kort! Kolla även din epost, du fick meddelande från oss! *L*
    • Liselotte : Hur går det för dig?
    • : Byter till aniara nu efter lovet, hoppar in i en tvåa jar rektorn gått med på och kommer få olugga ikapp en del, men jag är beredd på det och ska ge det en chans:)
    • Mikael : Tack för din kommentar! Lycka till med plugget! Vi på Fragasyv.se kommer att hålla tummarna för dig! Om du kommer på nå mer fråga, är du alltid välkommen att ställe den. Skriv då hellre en ny fråga. Vi ser de nya frågorna först och prioriterar dem. Känner du någon annan som har frågor om studier, tipsa om oss. Bästa hälsningar *L*
    Läs alla kommentarer