Kimia
    Frågan ovan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Ja, om man i grundskolan läste Svenska som Andra språk, är det fördelaktigt att läsa Svenska som Andra språk 1 /och sedan om man hinner och vill eller om kurserna ingår som obligatoriska i gymnasieprogrammet/ - Svenska som andra språk 2 och 3.
    Rent formellt så får man välja läsa "Svenska" (inte SAS) på gymnasiet om man läste SAS grund innan - men det kan inte rekommenderas. För de allra flesta elever är det fördelaktigt att fortsätta med SAS. Det går bra att samråda med sin svensklärare också.

    Med vänlig hälsning
    Julia SYV