Kimia
    För att komma in på läkarlinjen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, Kimia
    behörighet för Läkarprogrammet är:
    Grundläggande behörighet /det vill säga gymnasieexamen/ + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 samt Matematik 4.
    Man behöver inte gå en Yrkeshögskoleutbildning för att kunna söka till Läkarprogrammet.
    Det man måste tänka på är att det är väldigt stor konkurrens & man måste ha väldigt höga betyg från gymnasiet får att kunna komma in.
    Alternativet är att bli behörig /ha gymnasieexamen och alla andra kurser för behörighet - se ovan/ och göra Högskoleprovet. Man måste då få högst resultat på Högskoleprovet - för att kunna komma in på Läkarutbildningen.

    Ha det bäst!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret!,undrar bara om man kan komma in på läkarlinjen med en yrkesexamen?