Elisabeth
    hej, jag har en fråga angående hur många poäng man ska räkna med.
    jag och min tvillingbror har fastnat i en diskussion om hur det är. vi går på olika skolor och båda har pratat med sina syv i veckan.
    dem har dock gett oss olika information om huruvida man räknar. om man läser ekonomiprogrammet läser man 2500 poäng på sina tre år. både jag och min bror har dock valt att lägga till några kurser vilket betyder att vi kommer läsa ca 2700 poäng vars. jag gör detta av intresse men min bror för att kunna välja bort andra ämnen sen som han fått ett sämre betyg i... enligt min syv är detta inte möjligt utan läser man 2 st 100 p-kurser extra får man ihop 2700 poäng och sen räknar man ut snittet som vanligt medan min brors syv säger att man får räkna bort två 100-poängskurser så man bara räknar in 2500 poäng och sen tar ut snittet på det.
    hur gör man? ska man räkna alla poäng eller bara 2500?

    sen sa även min syv idag att jag skulle få 1,5 i meritpoäng för tyska steg 3 och 4. är det verkligen så? har för mig att man bara fick 1 meritpoäng om man läste tyska steg 3 och 4.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det är inte så lätt det här med hur man räknar. Så här är det;

    Utökade kurser räknas bara med i snittet om de kurserna krävs på sökt program/kurs på högskola. Meritpoängen får man dock alltid tillgodoräkna sig.

    Utökade kurser kan inte i sig gå in och täcka andra kurser som ligger obligatoriskt i kursplanen. Valbara kurser eller kurser inom Individuella valet kan funka. Här kan du läsa mer; https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Sa-har-raknas-betygen/

    Japp, det stämmer att du får 1,5 poäng för tyska steg 3+4. Här kan du läsa mer om meritpoäng https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/

    /Lena, Syv