Mathilda
    Hej! Jag har länge velat gå en estetiskt program teater eller dans och skulle tycka att det vore jätte kul. Jag har även intresse inom matlagning och funderar då på att gå restaurang och livsmedel. Jag har så svårt att välja mellan de här två programmen då ena är yrkesförberedande så att jag får jobb efter medans det andra är högskoleförberedande. Tycker du att man ska tänka mycket på jobb när man gör valet eller på det som känns roligast? Vill gärna bli skådespelare eller dansare men det känns som att det är en så tuff bransch, hur tycker du att man ska tänka?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag tycker man ska tänka tre år framåt - det ska vara roliga och givande år på gymnasiet. Det är inte ett val för livet - du kommer ändra smak, tycke och intresse för vad du vill syssla med i framtiden många gånger. Vill du plugga på högskolan så kan dina kursbetyg vara viktiga eftersom det är dom som först och främst tar dig vidare på högskolan - då är det ju viktigt att man går ett program man känner lust och motivation inför - eller hur?

    Du kan alltid komplettera till en högskolebehörighet inom ramen för ditt Yrkesprogram - då kan du alltså få två kompetenser - en yrkeskompetens och en högskoleförberedande kompetens. Yrkesprogrammet kan vara fiffigt på det sättet. /Lena, Syv