madeleine
    hej
    Jag är intresserad av lantmäteriteknik på yrkeshögskolan i helsingborg. Jag vet att det finns en liknande på högskolan väst som är ett år längre. Nu undrar jag vad skillnaden blir för mig beroende på vilken utbildning jag väljer?
    Får jag högre lön om jag satsar på högskolan väst?
    Det verkar ju smartare att gå i helsingborg med tanke på att den är kortare - mindre studielån och halvfart i två år, dvs hälften så lång som högskolan väst...kanske då en utbildning som inte ger samma kvalitet?
    Kan du hjälpa mig att reda ut varför ky är bättre än högskola när det gäller utbildning, lön och jobb?

    Tacksam för svar
    Madeleine

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, har sett att du inte än har fått svar av vår Syv som är mer högskoleinriktad så jag försöker mig på ett svar trots att jag är mer inriktad på gymnasiet.

    Lantmätare har enligt Ams en god arbetsmarknad de närmaste åren och det gör ju att löneskillnaderna på lantmätare utifrån olika skolformer inte nödvändigtvis blir så stor.

    Lantmäteriingenjör på högskolan och lantmäteritekniker på yrkeshögskolan har båda fördelen av praktik även om det på högskolan inte verkar vara direkt på plats hos företag. Däremot kan utbildningen på högskolan öppna upp för påbyggnadsutbildningar som kan sätta sprätt på lönen du får.

    Så beroende på vad som är viktigast för dig, resväg, lön, studieinnehåll får du fundera på vilken skolform som skulle passa dig bäst.

    Det var mest ett par reflektioner utifrån din fråga- hoppas det hjälpte lite. /Lena, Syv