Clara
    Jag har panik över att jag inte vet vad jag ska välja för gymnasium. Känns som om jag gör ett val som kommer påverka resten av mitt liv och jag är verkligen så osäker på vad jag ska välja. Jag har kollat lite på samhäll men tycker det verkar så himla tråkigt med så mycket SO men samtidig så är det ju bra med ett högskoleförberedande program! Jag har också funderat lite på frisörlinjen men är orolig över att det ska bli svårt att få högskolebehörighet och vet inte om jag vill jobba med det efter gymnasiet. Tycker det verkar jättekul att jobba som frisör men tror jag vill läsa vidare efter gymnasiet. Är det svårt att få högskolebehörighet om man väljer ett yrkesprogram?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår att valet är svårt! Man vill så mycket! Det som är viktigt att veta är att du alltid ska kunna läsa till högskolebehörigheten på ett yrkesprogram - kan du sedan läsa till lite mer matte, historia och samhällskunskap så har du garderat dig ännu mer. På det sättet kan du efter ett yrkesprogram gå ut med dubbel kompetens - vilket kan vara jättebra! Du kanske får ett jobb OCH möjlighet att plugga vidare.

    Viktigt dock är att du här och nu gillar det program du väljer - väljer du bara av nyttan du TROR du får i framtiden kan det bli jättejobbigt och tråkigt på gymnasiet. Du kan faktiskt komplettera eller utbilda dig vidare senare i livet om du vill. /Lena, Syv