Ericka
    Hejsan! Jag heter Ericka och är 23 år gammal eller ung! Jag har en dröm att jobba med skådespeleri. Jag gick musik-teater på gymnasiet och har efter studenten jobbat lite på olika platser (ej med teater eller film) men är nu redo att förfölja min dröm. Men HUR gör jag? Vart fortsätter jag nu? ?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ericka,

    jag tror du vet själv att det är mycket hård konkurrens inom yrket Skådespelare.

    Att man går en viss utbildning garanterar inte att man får jobba som skådespelare.

    Jag råder dig att samråda med dina tidigare lärare på gymnasiet där du gick förut (bland annat).

    Du kan också ta kontakt med ArbetsförmedIingen "KuItur" - och samråda med dem också. Det skadar inte att skriva in sig som arbetssökande på AF Kultur, tänker jag.

    Du kan också söka olika vidareutbildningar inom teater/musik.

    Jag vill tipsa om en relativt ny studieform KKU>> - och där finns det t.ex utbildning Skådespelare på Kulturama i Stockholm>>. En annan KKU med start januari 2018 finns i Skara - se info här>>.

    Utbildningar till skådespelare finns även inom högskola och folkhögskola, men det vet du säkert om själv lika bra som jag, eller kanske ännu bättre för att du har gymnasial utbildning inom den branschen (och det har inte jag :).

    Det finns olika sätt att försöka ta sig in i branschen - via eftergymnasial utbildning, via praktik på teater, via något kreativt projekt som man själv "hittar på" (exempel att du skriver manus och om du lyckas "sälja ditt manus" kan du ställa kravet att du får spela huvudrollen).

    Om jag eller någon av kollegorna kommer på ngt. mer att tillägga i frågan, hör vi av oss.

    Ha det bäst och Lycka till!

    Daniel SYV