Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Wanda!

    Vi har tillfrågat en sakkunnig och fick följande svar:

    I utbildningen Civilingenjör arkitektur kombinerar man arkitekters estetiska kunnande med civilingenjörers byggtekniska kunnande.
    I inriktningen stadsbyggnad arbetar man med kvarter, stadsdelar till hela städer och kommuner. Man blir bra på att analysera människors och samhällets behov och platsers förutsättningar, gestalta hållbara stadsmiljöer, hantera demokratiska planeringsprocesser med många aktörer, datorstöd för stadsplanering, teorier för urban design med mera. I inriktningen husbyggand lär man sig  hur byggnader kan utformas eller byggas om för att bli ändamålsenliga för olika funktioner, hur de byggs upp tekniskt med hänsyn till energi och konstruktion, och hur man projekterar dem. Man blir bra på att hantera byggprojekt med många aktörer och datorstöd för byggprojekt.

    En arkitektutbildning det centrala ämnet arkitektur. Man får lösa arkitekturuppgifter sker i projektform och utöver det läser man kurser i arkitekturens teori och historia, arkitekturteknik och konstnärliga ämnen.

    Nu fick jag ännu ett svar från en SYVkollega som skriver så här:

    Din fråga borde besvaras av Chalmers, som har båda utbildningarna. Annars så är det fyra skolor som har Arkitekturutbildning (Chalmers, KTH, Umeå och LTH) som ger yrkestiteln Arkitekt. Om jag inte missminner mig så har Chalmers civilingenjörsutbildning/arkitekt ”öppen ingång” och efter tre år så väljer studenten om den vill välja att gå mot civilingenjör eller gå mot arkitekt – men hör efter med dem.
    Om en student vill arbeta som arkitekt i framtiden så krävs yrkestiteln.

    Tips på en annan utbildning som också kan bli av intresse för dig, se nedan;

    Linnéuniversitetet>> har en treårig kandidatutbildning mot Byggnadsutformning som kan ge jobb på arkitektkontor.
    En tredjedel av studenter med examen från den utbildningen under 2014-2016 arbetar nu på arkitektkontor i bl a Göteborg.
    Läs mer om utbildningen på
    https://lnu.se

    Om du undrar något mer så får du gärna kontakta Programansvarig på Byggnadsutformning
    Linnéuniversitetet
    Fakulteten för Teknik,
    Byggteknik
    351 95 Växjö
    0772 – 288000 växel
    [email protected]

    • : Okej, jag förstår! Jag ska tänka lite mer på det och hör sen kanske av mig till Chalmers om jag behöver. Tack så mycket för din/er hjälp!
    • Daniel : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    En viktig och intressant fråga du ställer!

    För att få det mest rätta svaret föreslår jag att du vänder dig till Chalmers, tekniska högskolan i Göteborg, eftersom det är den enda högskolan/universitet som erbjuder programmet Civilingenjör med inriktning Arkitektur.

    Mitt svar till dig är att man på civilingenjörsprogrammet läser mycket mer fysik och matematik, medan arkitektprogrammet räknas mer som en konstutbildning... :) men kontakta gärna Studievägledare på Chalmers! :)

    Vi har också frågat en student på arkitektutbildningen och här nere kommer hennes svar:

    Hej!

    Eftersom jag utgår från mina egna erfarenheter kan jag bara svara för hur det är på KTH. Här är arkitekt- och civilingenjörsutbildningarna helt separata. Jag är själv arkitektstudent men har förstått det som att civilingenjörerna har en hel del matte och fysik och lär sig att räkna på hur t.ex. en byggnad ska konstrueras för att klara av olika laster så som snötyngd. Vi arkitekter har istället en mer konstnärlig inriktning och medan vi till viss del ägnar oss åt konstruktion handlar utbildningen mer om formgivning, design och exempelvis hur en byggnad ska förhålla sig till omgivningen. En mycket grov förenkling (som inte alltid stämmer) är att arkitekterna designar byggnaden och ingenjören gör så att den går att bygga.

    En annan skillnad är att civilingenjörernas utbildning är baserad på kurser som tentas av under tentaperioder. På arkitektskolan KTH har vi inga tentor utan jobbar med individuella projekt som byts av av temaveckor (så som teknik och konstveckor) och seminariekurser som examineras genom hemtentor.

    Jag känner inte till någon ingenjörsutbildning med arkitektinriktning, men vet att det finns en utbildning på KTH som heter Bygg och Design där man kan välja vissa arkitektkurser och på Chalmers kan man ta en dubbel examen i arkitektur och civilingenjör. Jag vet dock inte hur de är upplagda.

    Hör gärna av dig om du har fler frågor och om Wanda är intresserad av KTH får du gärna vidarebefordra henne till mig!
    Det är öppet hus på KTH den 26-27 mars 2017, om hon bor i Stockholmstrakten har hon då chansen att prata direkt både med arkitekter och civilingenjörer.

    Vänliga hälsningar,
    Linda
    [email protected]

    • : Hej! Jaha okej, jag förstår! Tack så jättemycket för hjälpen och ansträngningen för att ge mig ett så utförligt svar som möjligt!!
    • Daniel : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Ulla SYV

     Hej,

    Tack för din fråga! Då Umeå universitet endast erbjuder arkitektutbildningar kan jag inte ge ett tydligt svar på din fråga. Jag rekommenderar dig därför att ta kontakt med Chalmers som har båda utbildningarna.

    Under en arkitektutbildning är det centrala ämnet arkitektur. Arkitektprogrammet på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet rör sig i gränslandet mellan det konstnärliga och det vetenskapliga. Utbildningen består i huvudsak av projektarbete med handledning, i grupp eller individuellt. Kurser i bland annat arkitekturteori, arkitekturhistoria och teknologi kombineras med projektarbetet och löper parallellt under terminerna. Vårt fokus är att ge dig en bred orientering i ämnet arkitektur och praktiska verktyg för analys, framtagande av koncept och komposition, samt ett brett tekniskt kunnande. Du kan läs mer om vår utbildning här: http://www.arch.umu.se/sv/utbildning/arkitektprogrammet/.

    Med vänliga hälsningar / Best regards,
    Infocenter Umeå universitet