Linnea

    Hej! jag har planer på att läsa till Arkitekt eller liknade utbildning som kräver högst matte 3 . Jag går nu matematik M 3b på komvux och undrar om jag kan komplettera den kursen med sista kapitlet ur matematik M 3c trigonometri då jag känner att den kunskapen i tex geometri kan vara bra att ha om man vill söka in till en sådan utbildning samt underlätta inför högskoleprovet. Om jag då läst klart matematik 3b kan jag göra prövning i matematik 3c eller bara det kapitlet och få ett betyg även i 3c?

    Jag läste samhällsvetenskap programmet på gymnasiet.

    Mvh Linnea

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej linnea,
    det är bra att du vill lära dig den delen av matte 3c som du tycker du behöver. Du kan även läsa på egen hand - ex. med hjälp av Matteboken.se - se gärna matteboken.se/lektioner/matte-3.
    Söker du till utbildning där matte 3b/3c krävs, behöver du bara ett betyg - antingen i 3b eller i 3c. De flesta tycker det är lättare att få högre betyg i 3b. Högre betyg ger fördel i konkurrensen.
    Du kan alltså få betyg i 3b och på egen hand lära dig den delen av matte 3c som du tycker du behöver.
    Du får inte några formella fördelar om du både har betyg i 3b och i 3c. Bara ett av de betygen kommer att räknas in.
    Däremot, om den utb., du vill komma in, specifikt kräver matte 3c - då behöver du godkänt betyg i just 3c eller i matte 4 /det går bra att ha betyg i en Högre kurs i stället/.

    Det skadar, givetvis, inte att ha betyg i både 3b och 3c, men allt som oftast hjälper inte heller... Att du ska betala prövningsavgift på 500 kr och uppta prövningsplats när det finns folk som verkligen behöver få betyg i matte 3c - känns inte som en bra lösning. Vad ska du med 3c betyget, om du får betyg i 3b och din utbildning accepterar det betyget, undrar jag?

    Mitt råd är att du på egen hand (eller med handledning av din mattelärare) skaffar dig kunskaper i trigonometri-kapitlet från matte 3c, vilket är en jättebra idé, men just betyg i matte 3c, som jag ser det, behöver du inte skaffa dig...

    Vänligen
    L.

    Liselotte