S
    Hejsan!

    Är nyfiken och intresserad av trafikflygarutbildningen, men är lite förvirrad över de olika utbildningar och skulle gärna vilja jämföra och veta skillnaden.

    Det finns en
    i lunds universitet (http://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogram/)
    och två olika hos osmaviation academy
    (https://www.google.com/amp/s/www.osmaviationacademy.com/sv/blogg/vad-ar-skillnaden-mellan-first-officer-program-och-yh-integrerad-trafikflygarutbildning%3fhs_amp=true)
    och så finns det också svensk pilotutbildning. Det finns säkert flera andra skolor, men det var de jag hittade.

    Vad är skillnaden mellan de olika utbildningar i de olika skolor?

    Tack på förhand!
    • Personalvetare :

      Yrket Pilot är mycket populärt med många sökande till varje studieplats. Tuffa tester inför utbildningen finns också. Nu är det också "Corona"-krisen ... som bl a påverkar flygbranschen väldigt mycket negativt. Med det sagt, så menar jag inte "glöm det", utan jag tror du får förbereda dig på att det blir tufft: både ekonomiskt och på andra sätt, första steget är att du själv måste hitta information om vilken utbildning blir "bättre" för just Dig. Fråga givetvis på de olika skolorna, men jag tror varje skola kommer svara att just deras skola är bäst, så brukar det vara, nämligen. :)
      Jag vill också påminna om att piloter utbildas också inom Försvarsmakten, så kontakta även FM´s Rekryteringslinje, om du kan tänka dig vara verksam inom FM.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag antar att du är intresserad av flygplan, för att det annars finns även trafikflygarutbildning-helikopter
     Det finns också integrerad trafikflygarutb. och trafikflygarutbildning med MPL-certifikat
    ***
    Svenska yrkeshögskoleutbildningar till "pilot"/trafikflygare är idag (juli 2020) på 500 yh-poäng, och går på heltid under 2,5 år (fem terminer).
    Skillnader finns mellan dem, bland annat vad gäller utbildningsstarter (när utbildningen börjar) och på vilken ort utb.bedrivs.

    Skillnad vad gäller kostnader
    Det blir inte kostnadsfritt att utbilda sig till trafikflygare, men vissa alternativ är dyrare än andra, t.ex tar svensk-pilotutbildning/trafikflygarutbildning-flygplan studerandeavgift.

    Övrigt
    Finns också en yrkeshögskoleutbildning till "drönarpilot": yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-lund/kommersiell-droenaroperatör

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick nyss svar från Lunds Universitet. Var god läs det, nedan:

    Hej,

    I Sverige bekostar staten 40 utbildningsplatser per år för trafikflygare (pilot). Just nu har TFHS 20 platser (http://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogram/) och OSM i Västerås har 20 platser (https://www.osmaviationacademy.com/sv/yh-integrerad-trafikflygarutbildning). Kommer man in på någon av dessa utbildningar är alltså utbildningen kostnadsfri och man får studiestöd om man är studiemedelsberättigad.

    Hos de andra skolorna betalar du utbildningen själv, men den kan vara studiemedelsberättigande. (OSM i Västerås är ett undantag då de BÅDE har en yrkeshögskoleutbildning och en ”betal-utbildning”.)

    Skillnaden mellan TFHS och OSM kostnadsfria yrkeshögskoleutbildningar består i till vilket flygcertifikat vi utbildar. TFHS utbildning ger ett MPL-certifikat medan OSM, och de andra flygskolornas utbildningar, ger ett CPL-certifikat. I ett MPL-certifikat ingår en s.k. ”rating”, alltså en behörighet att flyga en viss flygplanstyp.

    Med vänlig hälsning

    Studie- och yrkesvägledare