Amir

    Hej! jag tar nu studenten från gymnasiet på en högskoleförberedande linje och funderar på att gå en yrkesutbildning/lärlingsutbildning för att bli rörmokare eller dylikt. Nu till frågan- vad är skillnaden mellan yrkesutbilding och lärlingsutbildning? hur söker man? Jag har kollat runt på nätet och det är sjukt förvirrande och jag förstår mig inte på allt.

    • Anna :

      Om du tar studenten till sommaren var och hur tänkte du läsa för att bli rörmokare?

    • :

      antingen ska jag läsa in Naturkunskap 2 eller läsa VVS. Båda via komvux antar jag? Men jag vet inte när dessa kurser börjar

    • Julia : Du får se på kommunens hemsida (den kommunen där du är Folkbokförd) när ansökningsperioder ligger just på "din" KomVux. Naturkunskap 2 tror jag att du ska få läsa (före eller senare...) men VVS tror jag tyvärr Inte du kommer bli antagen till (detta pga komvux måste prioritera "personer med kort tidigare utbildning" och med 3-årig gymnasial utbildning "i bagaget" är du inte "kortutbildad" och chansen att antas till Yrkesutbildning på komvux för dig blir väldigt liten (nästan obefintlig) - tyvärr.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    lärlingsutbildning brukar det kallas när man läser all utbildning eller stora delar av den på en Arbetsplats;
    yrkesutbildning kan samtidigt vara "lärlingsutbildning" ... Lärling är en studieform, HUR MAN LÄSER, på Vilket sätt;
    Yrkesutbildning är det utbildning som ganska direkt leder till ett visst specifikt konkret yrke (annars så leder de flesta utbildningar till ngt. yrke...).
    Info om att läsa som lärling på gymnasiet finns på gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amir,
    tyvärr är det så att med 3-årig gymnasial utbildning är chansen att antas till yrkesutbildning på komvux väldigt-väldigt liten; du får givetvis söka men sökande som endast har grundskolekompetens går alla före dig... och så brukar platserna på utbildningen ta slut - så de som kommer med gymnasial utbildning får allt som oftast svar PLATSBRIST på komvux. Detta gäller i första hand just Yrkesutbildningar som t.ex VVS/rörmokareutbildning (det är kurspaket som är rätt så dyr, med praktik som ingår och handledning på praktiken + arbetsplatser som tar emot på praktik också ska ha betalt... så platser på yrkesutbildningar är rätt så dyra...).
    Naturkunskap 2 är däremot en vanlig kurs á 100p, som kan läsas på 5 veckor, om man läser på heltid. Kan inte garanteras att få plats snabbt på den heller, men allt som oftast får man ju plats, kanske andra eller tredje gång man söker... ang. yrkesutbildning blir det tyvärr troligtvis ett Nej på komvux. Vi beklagar detta; du får givetvis söka och du får kontakta komvux i din kommun - jag blir glad om jag har fel och du blir antagen på en yrkesutbildning på komvux med 3-årig gymnasial utbildning sedan innan.
    Vänligen
    Julia syv